Så får du ersättning vid strömavbrott

Christina Sahlberg
Christina Sahlberg
3 minuters läsning
Så får du ersättning vid strömavbrott

Vid ett längre strömavbrott har du rätt till ersättning från ditt elnätsföretag. Här kan du läsa mer om hur du får ersättning och hur mycket du kan få.

Rätt till ersättning vid strömavbrott


Om du drabbas av ett elavbrott som sammanhängande varar i mer än 12 timmar så har du per automatik rätt till en så kallad avbrottsersättning från ditt elnätsföretag. Hur stor ersättning du har rätt till beror på ett flertal olika faktorer, bland annat hur länge avbrottet har varat och vad din beräknade årliga nätkostnad är.

Om elen kommer tillbaka och fungerar i mer än två timmar i sträck så räknas detta som att elavbrottet har upphört.
 

Så här beräknas din ersättning vid elavbrott:
 

  • Har du haft ett elavbrott under 12 till 24 timmar så får du en ersättning på 12,5 procent av din årliga nätkostnad, minst 1 000 kronor.
     
  • Har du haft ett elavbrott under 24 till 48 timmar så får du en ersättning på 37,5 procent av din årliga nätkostnad, minst 2 000 kronor.
     
  • Har du haft ett elavbrott under 48 till 72 timmar så får du en ersättning på 62,5 procent av din årliga nätkostnad, minst 3 000 kronor.
     
  • Har du haft ett elavbrott under 72 till 96 timmar så får du en ersättning på 87,5 procent av din årliga nätkostnad, minst 4 000 kronor.
     
  • Har du haft ett elavbrott under 96 till 120 timmar så får du en ersättning på 112,5 procent av din årliga nätkostnad, minst 5 000 kronor.


Den maximala ersättningen vid strömavbrott är 300 procent av din beräknade årliga nätkostnad.
 

Ingen ersättning vid elavbrott om avbrottet ligger utanför elnätföretagets kontroll


Du får ingen ersättning vid elavbrott om avbrottet beror på något som ligger utanför elnätföretagets kontroll såsom extrema väderförhållanden eller om elen bryts på grund av elsäkerhetsskäl. Det är upp till elnätsföretaget att uppvisa att anledningen till avbrottet har legat utanför deras kontroll. Du får heller ingen ersättning om du själv har råkat orsaka elavbrottet på grund av försummelse.
 

Skadestånd vid strömavbrott


Du kan även ha rätt till skadestånd från ditt elnätsföretag om du har fått skador i hemmet på grund av ett strömavbrott. Det kan exempelvis vara att en elektrisk apparat inte fungerar när strömmen kommer tillbaka eller matvaror som förstörts när kylen har stängts av. Vill du ansöka om skadestånd är det du som har bevisbördan, det är därför bra att dokumentera skadorna och de kostnader du har fått i samband med strömavbrottet.

Vissa skador som orsakats av strömavbrott ersätts även av din hem- eller villaförsäkring. Kontakta ditt försäkringsbolag för att ta reda på vad som gäller för just din situation.
 

Behöver du hjälp med avbrottsersättning eller skadestånd?


Ersättningen för ett strömavbrott från ditt elnätsföretag sker oftast automatiskt. Om du inte fått din ersättning har du två år på dig att kontakta ditt elnätsföretag och begära ut din kompensation.

Ibland kan det kännas ensamt att ta kampen med de stora elnätsföretagen. Får du inte ut din avbrottsersättning eller behöver hjälp med att kräva skadestånd kan du kontakta Konsumenternas Energimarknadsbyrå. De är experter inom just elmarknad och kan hjälpa dig att få ut de pengar du har rätt till.
 

Tips när strömmen går
 

  • Se till att du har vanliga förnödenheter hemma såsom ljus, mat, vatten och batterier.
     
  • Försök att undvika att öppna kyl och frys alltför mycket då du släpper ut kylan.
     
  • Fyll PET-flaskor med vatten som du lägger i frysen. Dessa kan sedan användas för att kyla mat och du kan även dricka vattnet när det smält.
     
  • Elda i en öppen spis om du har en och värm er med filtar och täcken.
     
  • Lyssna på lokalradion för att få viktiga uppdateringar om det pågående strömavbrottet.
     
  • Fundera över om det finns någon i din närhet som kan ha det svårt och behöver hjälp under strömavbrottet.

Läst klart? Dags att jämföra elavtal!

Ange ditt postnummer nedan och hitta ett bra elavtal.

123 45

Christina Sahlberg

Om skribenten

Christina Sahlberg, Sparekonom Compricer

Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.

År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och fyra år senare blev hon nominerad till Årets Sparprofil. Christina är dessutom författare till fyra olika böcker om privatekonomi.

Spartips för dig och din plånbok

Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!

Skriv din e-postadress här

Läs vidare

Nästa artikel

Dolda fel försäkring – Så fungerar det

5 minuters läsning

Vid en husförsäljning är du som säljare ansvarig för dolda fel i upp till och med tio år efter att köparen har fått tillträde till huset. Detta innebär att om dolda fel dyker upp kan köparen hävda att du som säljare ska ersät...

Föregående artikel
Inkassokrav - Så fungerar det
3 minuters läsning