Spärra kort – så spärrar du ett förlorat kort

Christina Sahlberg
Christina Sahlberg
3 minuters läsning
Spärra kort – så spärrar du ett förlorat kort

Om du blir av med ett bank- eller kreditkort behöver du spärra kortet för att ingen annan ska kunna använda det. Här kan du läsa om hur du går tillväga.

Att tappa bort sitt bank- eller kreditkort är en obehaglig upplevelse och det gäller att agera snabbt för att minimera risken för tråkiga konsekvenser. Det första du ska göra när du upptäcker att kortet är borta är att spärra det. Här berättar vi allt du behöver veta om hur du går tillväga.
 

Vad innebär det att spärra kortet?


När du spärrar ditt kort innebär det att kortet och kortuppgifterna avaktiveras och kortet kan därmed inte längre användas. Kontot som kortet är kopplat till är dock fortfarande aktivt.
 

Hur spärrar man ett kort?


Att spärra ett kort är enkelt. De vanligaste är att banker eller kortutgivare erbjuder ett eller flera av följande alternativ: 

  • Telefon – de flesta kortutgivare erbjuder spärrservice via telefon. Du ringer deras kundservice och får där hjälp med att spärra kortet
     
  • Internetbank – hos många banker kan du logga in på “Mina sidor” och själv spärra ditt kort
     
  • Mobilapp – att spärra kortet via bankernas mobilapp fungerar på samma sätt som i internetbanken
     

När ska man spärra sitt kort?


Om du blir av med ditt kort och någon annan får tag i det kan konsekvenserna bli besvärliga. Obehöriga kan då använda ditt kort för att göra köp i ditt namn. Några exempel på situationer där du bör spärra ditt kort är följande:

  • Du har tappat bort ditt kort eller det har blivit stulet
     
  • Du misstänker att kortet har blivit skimmat eller att någon obehörig har kommit åt dina kortuppgifter
     
  • Du upptäcker transaktioner på ditt kontoutdrag som du inte känner igen
     
  • Du blir av med din mobil eller dator där dina kortuppgifter finns sparade

Tänk på att även göra en polisanmälan om du blivit utsatt för en stöld eller annan brottslig handling. Det gör du på Polisens hemsida.
 

Spärra kortet tillfälligt


Hos vissa aktörer kan du välja att spärra kortet tillfälligt, vilket innebär att du kan ta bort spärren om du skulle hitta kortet igen. Hos andra aktörer kan du endast spärra kortet permanent och behöver sedan beställa ett nytt.
 

Så gör du om ditt kort blivit spärrat


Om kortet blivit spärrat permanent finns det inget sätt att låsa upp det utan du måste helt enkelt beställa ett nytt. Detta kan du göra via din internetbank eller genom att ringa bankens kundtjänst.
 

Spärrservice


Här har vi samlat kontaktuppgifter till några av de största bankerna och aktörerna dit du vänder dig för att spärra ditt kort.

Spärra kort hos Handelsbanken
Ring spärrservice på 020-41 12 12 eller +46 8 411 21 22 om du befinner dig utomlands. Du kan även spärra ditt kort i internetbanken eller appen.

Spärra kort hos Nordea
Ring spärrservice på 08-402 57 10 eller +46 8 402 57 10 om du befinner dig utomlands. Du kan även spärra ditt kort i internetbanken eller appen.

Spärra kort hos SEB
Ring spärrservice på 0774 24 24 24 eller +46 774 24 24 24 om du befinner dig utomlands. Du kan även spärra ditt kort i SEB:s app.

Spärra kort hos Swedbank
Ring spärrservice på 08-411 10 11 eller +46 8 411 10 20 om du befinner dig utomlands. Du kan även spärra ditt kort i internetbanken eller appen.

Spärra kort hos ICA Banken
Ring spärrservice på 033-47 47 90 eller +46 33-47 47 90 om du befinner dig utomlands. Du kan även spärra ditt kort i internetbanken eller appen.

Spärra kort hos Länsförsäkringar
Ring spärrservice på 08-588 400 11 eller +46 8 588 400 11 om du befinner dig utomlands. Du kan även spärra ditt kort i internetbanken eller appen.

Spärra kort hos Skandia
Ring spärrservice på 0771 33 20 00 eller +46 771 33 20 00 om du befinner dig utomlands.

Spärra kort hos American Express
Ring spärrservice på 0771-29 56 00 eller +46 771 29 56 00 om du befinner dig utomlands. Du kan även spärra ditt kort i Amex app.
 

Att spärra är inte samma sak som att avsluta


Något som är bra att känna till är att du inte avslutar ditt kort eller konto bara för att du spärrar kortet. Vill du säga upp ett kort eller avsluta ditt konto hos banken gör du detta enklast genom att kontakta deras kundtjänst eller genom att avsluta kortet i Internetbanken.

Behöver du skaffa ett nytt kreditkort kan du jämföra olika bankers erbjudande här på Compricer.

Christina Sahlberg

Om skribenten

Christina Sahlberg, Sparekonom Compricer

Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.

År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och fyra år senare blev hon nominerad till Årets Sparprofil. Christina är dessutom författare till fyra olika böcker om privatekonomi.

Spartips för dig och din plånbok

Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!

Skriv din e-postadress här

Läs vidare

Nästa artikel

Gröna kortet – när du ska ta bilen utomlands

3 minuters läsning

Gröna kortet, också känt som det internationella försäkringsbeviset, är ett dokument som bekräftar att du har en giltig försäkring för din bil när du reser utanför Sverige. Det är ett viktigt dokument som krävs i många l...

Föregående artikel
Hyra ut bostadsrätt i andra hand
5 minuters läsning