Hela listan: Bankerna med nöjdast kunder 2018

Privatekonomi /
2 minuters läsning
Hela listan: Bankerna med nöjdast kunder 2018

Länsförsäkringar i topp – Nordea i bott. Det är resultatet när vi svenskar får betygsätta våra banker. Två storbanker har till och med svårt att motivera sina kunder att stanna kvar hos dem.


Varje år undersöker Svenskt Kvalitetsindex kundnöjdheten hos de svenska bankerna. Efter ett par år av fallande trend kan branschen uppvisa en stigande trend i år. Vi svenskar är alltså lite mer nöjda med vår bank 2018 men branschen har fortfarande stora utmaningar i att nå den kundnöjdhet som rådde under åren 2002 - 2015.

Är botten nådd?

Bankerna som grupp hamnar ofta i skottgluggen för missnöjdhet men nu har kanske botten nåtts. 2018 års resultat visar att en förbättring skett vilket främst förklaras med att bankerna börjat bli bättre på att kombinera digitala lösningar med personlig relation.

”En god digital relation behöver också vara personlig och nära. De aktörer som lyckas kombinera det digitala med det personliga belönas med nöjdare kunder. Detta är ett mönster som vi sett under flera år, men här har branschen fortsatt stor utvecklingspotential”, säger Johan Parmler, vd Svenskt Kvalitetsindex.

Vi byter inte bank – vi skaffar en till

En stark underliggande trend som bekräftas i årets undersökning är att allt fler skaffar en till bank istället för att byta helt och hållet. Denna ”nya lojalitet” som Svenskt Kvalitetsindex kallar det visar att mer än hälften av alla bankkunder har minst en annan bankrelation utöver den man har med sin huvudbank.

Av bankernas nya kunder blir 7 av 10 delkunder och väljer alltså att ha fler än en bankrelation.

”Kunder med bara en bankrelation är mer nöjda än de med flera banker, men nu ökar kundnöjdheten bland kunder med flera banker. Det tyder på att bankerna börjar hitta produkt- och serviceerbjudanden som också attraherar kunder som har många bankrelationer”, säger Kristine Nordström, projektledare för bank- och finansmätningarna på Svenskt Kvalitetsindex.

Kundnöjdhet

I snart 30 år har Svenskt Kvalitetsindex analyserat kundnöjdheten i bankbranschen. I årets undersökning har Länsförsäkringar Bank högst kundnöjdhet följt av Sparbankerna som grupp och Handelsbanken.

Lägst kundnöjdhet har Nordea följt av Swedbank. De två storbankerna hamnar till och med under gränsen för när man har svårt att motivera sina kunder att stanna kvar hos dem.

Nöjdheten mäts från 0 - 100 där banker under 60 i betyg har stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig. Betyg över 75 pekar på en stark positiv relation mellan kunden och banken.

Här är bankerna med nöjdast kunder 2018
 

Bank Kundnöjdhet
Länsförsäkringar Bank 76,1
Handelsbanken 72,3
Sparbankerna 72,2
Skandia 70,7
ICA Banken 70,1
Danske Bank 67,5
Branschen 66,1
SEB 65,7
Övriga banker 65,4
Swedbank 59,5
Nordea 58,5

 

Undersökningen baseras på 4 432 intervjuer mellan den 7 augusti till 12 september 2018. Källa: Svenskt Kvalitetsindex – Kundnöjdhet bank 2018


Text lånad av finansportalen.se


Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi - till din brevlåda - varje vecka.

Vi har mottagit din anmälan till vårt nyhetsbrev. Du kan såklart avanmälan dig när du vill.

De senaste artiklarna


Relaterade artiklar


Läs vidare


Nästa artikel

Du ska klara 7 % i ränta och får låna 5 ggr din inkomst

1 minuts läsning

Kalkylränta Kalkylräntan är den ränta som ditt hushåll ska klara att betala för bostaden när banken gör en beräkning på hushållets ekonomi. Idag ligger den räntan på mellan 6 – 7,5 procent. Det kan tyckas vara en rej...

Föregående artikel