Här hittar du de bästa mobiloperatörerna 2025 och inför 2026 för både privatpersoner och företag. Bra för dig som ska byta eller skaffa nytt mobilabonnemang.
Ska du skaffa ett nytt mobilabonnemang för första gången eller funderar du kanske på att byta mobiloperatör? Då kan Svenskt Kvalitetsindex årliga undersökning av kundnöjdheten bland landets mobiloperatörer vara till nytta. Här hittar du de bolag som är bäst respektive sämst när kunderna själva får välja.
Kort om undersökningen
Totalt 2 874 intervjuer genomfördes under september månad 2025 där de tillfrågade fick svara på vad de tycker om att vara kund hos sin mobiloperatör.
Kundnöjdhet
Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 till 100 där 0 är sämsta möjliga kundnöjdhet och 100 bästa möjliga. Generellt har branscher och företag med ett betyg under 60 stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig medan ett betyg över 75 visar på en mycket stark relation mellan företaget och kunden.
Bästa mobiloperatörerna bland privatkunder
Bland privatkunderna hamnade Vimla i topp följt av Fello och Comviq. Sämst gick det för 3, Tele2 och Telenor som alla hamnade under genomsnittet för branschen.
| Mobiloperatör | Betyg |
| Vimla | 82,5 |
| Fello | 81,7 |
| Comviq | 75,5 |
| Halebop | 74,1 |
| Hallon | 72,3 |
| Övriga | 67,1 |
| Telia | 66,6 |
| Branschen i genomsnitt | 65,8 |
| Telenor | 63,9 |
| Tele2 | 63,3 |
| 3 | 61,5 |
Bästa mobiloperatörerna bland företagskunder
Bland företagskunderna hamnar Telia i topp. Sämst gick det för 3, Tele2 och Telenor som alla hamnade under genomsnittet för branschen.
| Mobiloperatör | Betyg |
| Telia | 70,1 |
| Branschen i genomsnitt | 67,1 |
| Övriga | 66,9 |
| Telenor | 65,2 |
| Tele2 | 65,1 |
| 3 | 65,0 |
Om undersökningen
Svenskt Kvalitetsindex undersöker årligen kundnöjdheten på den svenska mobilmarknaden. Årets undersökning skedde genom närmare 2 874 intervjuer under september månad.
Källa: SKI Mobil 2025-10-06 (pdf)
Vill du hitta ett bra och billigt mobilabonnemang?
Här kan du jämföra mobilabonnemang kostnadsfritt!
Om skribenten
Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.
År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och fyra år senare blev hon nominerad till Årets Sparprofil. Christina är dessutom författare till fyra olika böcker om privatekonomi.
Spartips för dig och din plånbok
Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!