Bästa streamingtjänsten 2022 och inför 2023

Christina Sahlberg
Christina Sahlberg
1 minuts läsning
Bästa streamingtjänsten 2022 och inför 2023

Här hittar du de bästa streamingtjänsterna 2022 och inför 2023 när kunderna själva får välja. Perfekt för dig som ska byta eller skaffa en ny streamingtjänst.

Ska du skaffa en streamingtjänst för första gången eller funderar du kanske på att byta till en annan? Då kan Svenskt Kvalitetsindex årliga undersökning av kundnöjdheten bland stremingtjänsterna vara till nytta. Här hittar du de tjänster som är bäst respektive sämst när kunderna själva får välja.
 

Kort om undersökningen


Under september och oktober intervjuades 4 222 svenskar om vad de bland annat tycker om de streamingtjänster de använder.

Efter år av pandemi har betydelsen av digitala tjänster ökat och streamingtjänster likaså.Tillgången till olika tjänster har ökat men samtidigt är vi kunder mer benägna att byta. Lojaliteten är låg och jämfört med andra branscher finns det ett stort intresse bland kunderna att byta streamingtjänster.

Branschen har generellt sett nöjda kunder och ingen leverantör får låga betyg av sina kunder. Av alla aktörer är det bara Viaplay som backar i årets undersökning.
 

Kundnöjdhet


Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 till 100 där 0 är sämsta möjliga kundnöjdhet och 100 bästa möjliga. Generellt har branscher och företag med ett betyg under 60 stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig medan ett betyg över 75 visar på en mycket stark relation mellan företaget och kunden.
 

Bästa streamingtjänsten enligt kunderna själva


I topp hamnade Netflix samt kategorin Övrigt. Sämst gick det för Viaplay, HBO, Discovery+ och C More som alla hamnade under genomsnittet för branschen. Generellt har bolagen i branschen nöjda kunder.

Streamingtjänst Betyg
Netflix 73,9
Övrigt 73,9
Branschen i genomsnitt 69,8
C More 69,4
Discovery+ 69,2
HBO 68,8
Viaplay 66,1


Om undersökningen


Svenskt Kvalitetsindex undersöker årligen kundnöjdheten bland streamingtjänster. Årets undersökning skedde bland 4 222 intervjuer under september och oktober.

Källa: SKI Bredband och Digital-TV 2022-10-24 (pdf)

Christina Sahlberg

Om skribenten

Christina Sahlberg, Sparekonom Compricer

Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.

År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och två år senare debuterade hon som författare med boken “Fixa din privatekonomi” på Bokförlaget Polaris. 2021 gav hon ut böckerna “Egen ekonomi” och "Ekonomikalendern" på samma förlag. År 2022 blev hon nominerad till Årets Sparprofil.

Spartips för dig och din plånbok

Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!

Skriv din e-postadress här

Läs vidare

Nästa artikel

Delbetalning - Så fungerar det att delbetala

2 minuters läsning

Vad är delbetalning? När du näthandlar eller ska köpa dyrare kapitalvaror såsom en säng, diskmaskin eller dator är det vanligt att du får erbjudanden om att delbetala ditt köp. Att delbetala innebär precis som det låter att du dela...

Föregående artikel
El, skatt och månadspeng skapar intresse
1 minuts läsning