
Här hittar du de bästa mobiloperatörerna 2022 och inför 2023 för både privatpersoner och företag. Bra för dig som ska byta eller skaffa nytt mobilabonnemang.
Ska du skaffa ett nytt mobilabonnemang för första gången eller funderar du kanske på att byta mobiloperatör? Då kan Svenskt Kvalitetsindex årliga undersökning av kundnöjdheten bland landets mobiloperatörer vara till nytta. Här hittar du de bolag som är bäst respektive sämst när kunderna själva får välja.
Kort om undersökningen
Närmare 3 200 intervjuer genomfördes under september månad 2022 där de tillfrågade fick svara på vad de tycker om att vara kund hos sin mobiloperatör.
Bland privatkunderna har en treårig negativ trend brutits. Bland företagskunderna håller den långsiktiga trenden i sig att man blir mer nöjda med sina mobiloperatörer.
Under de senaste två åren har grundläggande saker som täckning och stabilitet legat högt på agendan. I årets undersökning har service återkommit som centralt för hur vi kunder upplever våra mobiloperatörer. Gemensamt bland de bolag som har mycket nöjda kunder är att man upplevs duktiga på prisvärdhet och flexibilitet.
Två områden som branschen generellt är svaga inom är när kunderna är i kontakt med bolagen kring support och klagomål.
Kundnöjdhet
Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 till 100 där 0 är sämsta möjliga kundnöjdhet och 100 bästa möjliga. Generellt har branscher och företag med ett betyg under 60 stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig medan ett betyg över 75 visar på en mycket stark relation mellan företaget och kunden.
Bästa mobiloperatörerna bland privatkunder
Bland privatkunderna hamnade Vimla i topp följt av Hallon och Halebop. Sämst gick det för Telenor, Tele2 och Telia som alla hamnade under genomsnittet för branschen.
Mobiloperatör | Betyg |
Vimla | 77,6 |
Hallon | 75,2 |
Halebop | 74,7 |
Comviq | 73,3 |
Övriga | 72,5 |
Branschen i genomsnitt | 67,8 |
3 | 66,8 |
Telia | 65,9 |
Tele2 | 65,7 |
Telenor | 64,9 |
Bästa mobiloperatörerna bland företagskunder
Bland företagskunderna hamnar kategorin Övriga i topp följt av Telia. Sämst gick det för 3, Telenor och Tele2 som alla hamnade under genomsnittet för branschen.
Mobiloperatör | Betyg |
Övriga | 71,4 |
Telia | 69,7 |
Branschen i genomsnitt | 69,1 |
Tele2 | 68,7 |
Telenor | 68,3 |
3 | 67,5 |
Om undersökningen
Svenskt Kvalitetsindex undersöker årligen kundnöjdheten på den svenska mobilmarknaden. Årets undersökning skedde genom närmare 3 200 intervjuer under september.
Källa: SKI Mobil 2022-10-10 (pdf)

Om skribenten
Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.
År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och fyra år senare blev hon nominerad till Årets Sparprofil. Christina är dessutom författare till fyra olika böcker om privatekonomi.
Spartips för dig och din plånbok
Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!