
Här hittar du det bästa elbolaget 2022 och inför 2023 inom elhandel, elnät och fjärrvärme. Bra för dig som ska byta eller skaffa nytt elbolag för första gången.
Ska du skaffa ett nytt elbolag för första gången eller funderar du kanske på att byta elleverantör? Då kan Svenskt Kvalitetsindex årliga undersökning av kundnöjdheten bland landets elbolag vara till nytta. Här hittar du de bolag som är bäst respektive sämst när kunderna själva får välja.
Kort om undersökningen
Närmare 10 300 privatpersoner och företag i Sverige har fått svara på frågor kring vad de tycker om sina respektive elbolag. Generellt visar undersökningen att vi kunder blivit mindre nöjda. I en osäker tid med höga energipriser och intensiva debatter om energislag med mera ställs höga krav på elbolagen när det kommer till kundupplevelsen.
Kundnöjdhet
Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 till 100 där 0 är sämsta möjliga kundnöjdhet och 100 bästa möjliga. Generellt har branscher och företag med ett betyg under 60 stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig medan ett betyg över 75 visar på en mycket stark relation mellan företaget och kunden.
Elhandel- och elnätsbolag
Årets undersökning bygger på intervjuer bland kunder till elhandel, elnät och fjärrvärme. Elhandelsbolag är de bolag du som kund köper din el av medan elnätsbolag är de bolag som äger nätet där du bor. Ibland kan dessa två vara samma bolag men de kan även vara olika bolag.
Bästa elhandelsbolaget
Bland privatkunderna hamnade Tibber i topp följt av GodEl och Trollhättan Energi. Sämst gick det för E.ON, Fortum och Göta Energi som alla hamnade under genomsnittet för branschen.
Bolag | Betyg |
Tibber | 75,3 |
GodEl | 74,8 |
Trollhättan Energi | 73,0 |
Skellefteå Kraft | 72,8 |
Jämtkraft | 72,6 |
Dalakraft | 70,7 |
Enkla Elbolaget | 69,1 |
Borås Elhandel | 68,6 |
Övriga | 67,6 |
Telge Energi | 67,1 |
Oskarshamn Energi | 66,8 |
Vattenfall | 64,2 |
Branschen i genomsnitt | 63,4 |
Göta Energi | 61,9 |
Fortum | 60,2 |
E.ON | 57,1 |
Bästa elnätsbolaget
Bland privatkunderna hamnade Skellefteå Kraft i topp följt av kategorin Övriga och Växjö Energi. Sämst gick det för Falbygdens Energi, Ellevio och Partille Energi som alla hamnade under genomsnittet för branschen.
Bolag | Betyg |
Skellefteå Kraft | 71,4 |
Övriga | 63,1 |
Branschen i genomsnitt | 57,8 |
Växjö Energi | 57,2 |
Göteborg Energi | 56,2 |
Vattenfall | 55,8 |
E.ON | 53,2 |
Partille Energi | 53,1 |
Ellevio | 48,4 |
Falbygdens Energi | 46,4 |
Bästa fjärrvärmebolaget
Bland privatkunderna hamnade Skellefteå Kraft i topp följt av Växjö Energi och kategorin Övriga. Sämst gick det för E.ON, Partille Energi och Vattenfall som alla hamnade under genomsnittet för branschen.
Bank | Betyg |
Skellefteå Kraft | 76,0 |
Växjö Energi | 71,4 |
Övriga | 71,0 |
Branschen i genomsnitt | 69,2 |
Vattenfall | 67,5 |
Partille Energi | 65,5 |
E.ON | 63,9 |
Om undersökningen
Svenskt Kvalitetsindex undersöker årligen kundnöjdheten på den svenska elmarknaden. Årets undersökning skedde genom närmare 10 300 intervjuer under oktober och november.
Källa: SKI Energi 2022-11-21 (pdf)

Om skribenten
Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.
År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och två år senare debuterade hon som författare med boken “Fixa din privatekonomi” på Bokförlaget Polaris. 2021 gav hon ut böckerna “Egen ekonomi” och "Ekonomikalendern" på samma förlag. År 2022 blev hon nominerad till Årets Sparprofil.
Spartips för dig och din plånbok
Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!