Årets Bankprofil 2018: Vår sparekonom Christina Sahlberg!

Privatekonomi /
2 minuters läsning
Årets Bankprofil 2018: Vår sparekonom Christina Sahlberg!

Pressmeddelande: Att många människor brottas med höga lån och skuldberg som växer är välkänt. Men få har verklig kunskap kring de komplexa frågorna eller mod att utmana rådande strukturer. Årets Bankprofil Christina Sahlberg från Compricer har det som krävs för att lära svenska folket hur de kan få en bättre vardagsekonomi.

I takt med att fler och mindre aktörer etablerar sig som utmanar storbankerna så sker det successivt en förskjutning på marknaden som kommer slutkunderna till gagn. Men den omställningen kan gå ännu fortare om konsumenter börjar jämföra sina villkor i ännu högre grad.

Christina Sahlberg känner ett stort ansvar i att förklara och ge ett sammanhang till de olika jämförelsetjänster som kan vägleda i dessa val. När villkoren skiftar snabbt och utbudet med nya aktörer inom finansiella produkter växer, blir detta extra viktigt.

“Christina når ut och lyckas slå igenom i det stora informationsöverskott som omger konsumenter och sparare, samt att hon är bra på att sortera ut vad som egentligen är beslutet och vilka alternativ som finns för konsumenten eller spararen”, säger Fredrik Lindberg, jurymedlem och redaktör, Privata Affärer.

Compricer tillhör inte någon bank eller något försäkringsbolag. Därmed finns också möjligheten att vara helt objektiv när det kommer till privatekonomiska råd och tips.

“Jag är så glad och hedrad för att jag fått utmärkelsen, fastän jag inte jobbar på en bank. Att mitt jobb i att guida konsumenter i sparande och att få koll på sin privatekonomi uppmärksammas så här känns både kul och angeläget”, säger Christina Sahlberg.

Utnämningen av Årets Bankprofil gjordes av Privata Affärer idag den 20 december 2018.

Christina Sahlbergs 5 bästa tips för ett lån och sparande

1. Prata! Prata om ekonomi med din partner och dina barn. Att ge dina barn kunskap inom privatekonomi är viktigare än att spara till dem. Prata även om ekonomi med din partner - så slipper ni bråka om pengar.

2. Gör någon typ av plan! Se över vilka pengar som kommer in och vilka pengar går ut? Vad kan du spara in på för att kunna göra och köpa det du vill? Det blir så mycket lättare att prioritera med en plan.

3. Låna inte för mycket! Det viktigaste är att du kan bo kvar vid ränteökningar och/eller boprisfall. Och försök om möjligt att spara till din konsumtion istället för att låna.

4. Rensa bland de tråkiga utgifterna! Genom att se över dina avtal såsom försäkringar, bolån, elavtal och mobilabonnemang kan du spara många tusenlappar varje år.

5. Se över ditt sparande! På kort sikt är ett sparkonto med ränta bra. På lång sikt ska pengarna in på börsen. Välj gärna globala indexfonder med låga avgifter. Ränta-på-ränta-effekten är grym - så börja spara tidigt.

Läs mer om utmärkelsen Årets Bankprofil hos Privata affärer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi - till din brevlåda - varje vecka.

Vi har mottagit din anmälan till vårt nyhetsbrev. Du kan såklart avanmälan dig när du vill.

De senaste artiklarna