Nej, du måste inte ha ett svenskt personnummer för att kunna öppna ett sparkonto – men det kan göra processen enklare. Det viktigaste är att du kan identifiera dig och att banken kan uppfylla sina krav enligt penningtvättslagen.

Om banken erbjuder sparkonton, alltså tar emot insättningar från kunder, då måste de också erbjuda det till dig som konsument – så länge det inte finns särskilda skäl att neka. Att du saknar personnummer är inte skäl nog.

Så har du rätt att öppna ett sparkonto? Ja, om:
- banken erbjuder sparkonton,
- du kan legitimera dig (t.ex. med pass eller nationellt ID),
- och det inte finns särskilda skäl att säga nej (som t.ex. misstanke om brott eller falska uppgifter).

Så här går du tillväga:
- Kontakta banken direkt
- Ta med giltigt pass eller nationellt ID.
- Ha dokument som visar att du bor i Sverige– t.ex. hyresavtal eller anställningskontrakt.
- Var beredd på att svara på frågor – t.ex. var pengarna kommer ifrån och vad kontot ska användas till. Det handlar inte om att misstänkliggöra dig, utan om att banken enligt lag måste ha koll på sina kunder.

Om banken säger nej?

Då ska du ha rätt att få ett skriftligt besked med motivering – och information om vart du kan vända dig om du vill överklaga. Först till bankens klagomålsansvarige, sedan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller i sista hand domstol.