Bankerna med nöjdast kunder inom sparande

Spara pengar /
1 minuts läsning
Bankerna med nöjdast kunder inom sparande

Nischbankerna utklassar storbankerna när det gäller kundnöjdhet inom sparande. Det visar en ny rapport från Svenskt Kvalitetsindex (SKI).


Allra högst betyg får Avanza följt av Länsförsäkringar och Skandia. Transparens, enkelhet och kundvärde driver Avanzas framgång och nätmäklaren har även lägst andel klagande kunder enligt undersökningen.

Betydligt sämre går det för storbankerna. Av de fyra stora är det bara Handelsbanken som lyckas nå ett bättre betyg än branschsnittet. Utmärkande är Nordea som ligger klart under gränsen för missnöjda kunder som indikerar att man har svårt att motivera sina kunder att stanna kvar.

Hela listan: Kundnöjdhet inom sparande 2017

  1. Avanza 77,2
  2. Länsförsäkringar 74,7
  3. Skandia 74,6
  4. Nordnet 72,9
  5. Övriga 70,7
  6. Handelsbanken 69,7
  7. Branschen i snitt 67,9
  8. SEB 67,2
  9. Swedbank 65,7
  10. Nordea 57

Nöjdheten mäts på en skala från 0 och 100. Generellt har företag med ett betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar. Betyg över 75 indikerar en stark relation mellan företaget och dess kunder.

(Källa: Svenskt Kvalitetsindex)

Text lånad av Finansportalen.se

Vad tycker du om din bank?
Vilken bank har du för ditt sparande? Är du nöjd med dem eller tänker du byta? Berätta gärna om dina erfarenheter här under!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi - till din brevlåda - varje vecka.

Vi har mottagit din anmälan till vårt nyhetsbrev. Du kan såklart avanmälan dig när du vill.

De senaste artiklarna


Relaterade artiklar


Läs vidare


Nästa artikel

Att bryta ett elavtal kan bli dyrt

1 minuts läsning

Håll koll på längden på ditt elavtal innan du tackar ja till ett nytt. ”Här är det enkla rådet att alltid kontrollera hur länge du är bunden av ditt nuvarande elavtal innan du tackar jag till ett nytt. Då slipper du helt att drabbas a...

Föregående artikel