Bästa banken 2020 (och inför 2021)

Privatekonomi /
2 minuters läsning
Bästa banken 2020 (och inför 2021)

Ska du bli med bank för första gången eller funderar du kanske på att byta bank? Då kan Svenskt Kvalitetsindex årliga undersökning av kundnöjdheten bland landets banker vara till nytta. Här hittar du de banker som är bäst respektive sämst när kunderna själva får välja.

Banker i en tid av osäkerhet

2020 har varit ett prövande år. I samma stund som nyårsklockorna ringde in 2020 pågick ett virusutbrott i kinesiska Wuhan som skulle få episka konsekvenser för människor runtom i världen.

Hemma i Sverige började det med dramatiska börsfall, stadskärnor som stängde ner, hamstring i mataffärer, permitteringar och varsel som övergick till uppsägningar.

Ja 2020 går onekligen till historien som ett verkligt prövande år och för bankerna har detta inneburit en stor utmaning. Även om pandemin inte orsakat en finanskris har bankerna tvingats hantera oroliga kunders frågor och behov.

Kundnöjdheten hos bankerna

Årets undersökning av kundnöjdheten på bankmarknaden 2020 speglar en bransch som lyckats relativt väl med att möta kunderna i en tid av osäkerhet. Betyget för branschen som helhet har fortsatt att öka försiktigt sedan svackan 2017 men har en bit kvar till toppåren 2006-2011.

Bland privatkunder toppar Sparbankerna listan över banker med högst kundnöjdhet följt av Länsförsäkringar Bank. Bland storbankerna är det bara Handelsbanken som når över snittet för branschen. Lägst kundnöjdhet har Nordea, Swedbank och Danske Bank.

Bland företagskunder hamnar även här Sparbankerna i topp följt av Länsförsäkringar Bank och Handelsbanken. Sämre gick det för Nordea, Swedbank och SEB som alla hamnar under genomsnittet för branschen.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes mellan 3 augusti – 4 september 2020. Totalt har 7 968 intervjuer samlats in för privatmarknaden och 6 898 intervjuer för företagsmarknaden.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 till 100 där 0 är sämsta möjliga kundnöjdhet och 100 bästa möjliga.
Generellt har branscher och företag med ett betyg under 60 stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig medan ett betyg över 75 visar på en mycket stark relation mellan företaget och kunden.

Bästa banken 2020 – Privatkunder
 

Bank Betyg
Sparbankerna 76,3
Länsförsäkringar Bank 76,0
Övriga 74,2
ICA Banken 74,1
Skandia 71,6
Handelsbanken 70,4
Branschen i snitt 67,6
SEB 66,6
Danske Bank 63,9
Swedbank 60,8
Nordea 60,1


Bästa banken 2020 – Företagskunder
 

Bank Betyg
Sparbankerna 73,2
Länsförsäkringar Bank 71,1
Handelsbanken 68,7
Danske Bank 68,1
Övriga 64,8
Branschen i snitt 64,7
SEB 64,4
Swedbank 60,4
Nordea 57,2

Källa: Svenskt Kvalitetsindex – Bank 2020

Vad tycker du om din bank?

Nu vill vi höra från dig. Vad tycker du om din bank? Har du någon solskenshistoria eller kanske en skräckhistoria som du vill berätta om?

Lämna gärna en kommentar här under och berätta!
 
Skriven av Mikael Karlsson på Finansportalen

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi - till din brevlåda - varje vecka.

Vi har mottagit din anmälan till vårt nyhetsbrev. Du kan såklart avanmälan dig när du vill.

De senaste artiklarna


Relaterade artiklar


Läs vidare


Nästa artikel

Vad är en indexfond?

1 minuts läsning

Hej Malin, En fond kan vara aktivt eller passivt förvaltad. En fond som är aktivt förvaltad har en eller flera förvaltare som väljer ut vad fonden investerar i dvs vilka företag som ska ingå i fonden. Målet med en aktivt förvaltad fond är att...

Föregående artikel