Bästa banken 2020 (och inför 2021)

Ska du bli med bank för första gången eller funderar du kanske på att byta bank? Då kan Svenskt Kvalitetsindex årliga undersökning av kundnöjdheten bland landets banker vara till nytta. Här hittar du de banker som är bäst respektive sämst när kunderna själva får välja.
Banker i en tid av osäkerhet
2020 har varit ett prövande år. I samma stund som nyårsklockorna ringde in 2020 pågick ett virusutbrott i kinesiska Wuhan som skulle få episka konsekvenser för människor runtom i världen.
Hemma i Sverige började det med dramatiska börsfall, stadskärnor som stängde ner, hamstring i mataffärer, permitteringar och varsel som övergick till uppsägningar.
Ja 2020 går onekligen till historien som ett verkligt prövande år och för bankerna har detta inneburit en stor utmaning. Även om pandemin inte orsakat en finanskris har bankerna tvingats hantera oroliga kunders frågor och behov.
Kundnöjdheten hos bankerna
Årets undersökning av kundnöjdheten på bankmarknaden 2020 speglar en bransch som lyckats relativt väl med att möta kunderna i en tid av osäkerhet. Betyget för branschen som helhet har fortsatt att öka försiktigt sedan svackan 2017 men har en bit kvar till toppåren 2006-2011.
Bland privatkunder toppar Sparbankerna listan över banker med högst kundnöjdhet följt av Länsförsäkringar Bank. Bland storbankerna är det bara Handelsbanken som når över snittet för branschen. Lägst kundnöjdhet har Nordea, Swedbank och Danske Bank.
Bland företagskunder hamnar även här Sparbankerna i topp följt av Länsförsäkringar Bank och Handelsbanken. Sämre gick det för Nordea, Swedbank och SEB som alla hamnar under genomsnittet för branschen.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes mellan 3 augusti – 4 september 2020. Totalt har 7 968 intervjuer samlats in för privatmarknaden och 6 898 intervjuer för företagsmarknaden.
Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 till 100 där 0 är sämsta möjliga kundnöjdhet och 100 bästa möjliga.
Generellt har branscher och företag med ett betyg under 60 stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig medan ett betyg över 75 visar på en mycket stark relation mellan företaget och kunden.
Bästa banken 2020 – Privatkunder
Bank | Betyg |
Sparbankerna | 76,3 |
Länsförsäkringar Bank | 76,0 |
Övriga | 74,2 |
ICA Banken | 74,1 |
Skandia | 71,6 |
Handelsbanken | 70,4 |
Branschen i snitt | 67,6 |
SEB | 66,6 |
Danske Bank | 63,9 |
Swedbank | 60,8 |
Nordea | 60,1 |
Bästa banken 2020 – Företagskunder
Bank | Betyg |
Sparbankerna | 73,2 |
Länsförsäkringar Bank | 71,1 |
Handelsbanken | 68,7 |
Danske Bank | 68,1 |
Övriga | 64,8 |
Branschen i snitt | 64,7 |
SEB | 64,4 |
Swedbank | 60,4 |
Nordea | 57,2 |
Källa: Svenskt Kvalitetsindex – Bank 2020
Vad tycker du om din bank?
Nu vill vi höra från dig. Vad tycker du om din bank? Har du någon solskenshistoria eller kanske en skräckhistoria som du vill berätta om?
Lämna gärna en kommentar här under och berätta!
Skriven av Mikael Karlsson på Finansportalen
Nyheter för dig och din plånbok
Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!