
Här går vi igenom vad en betalningspåminnelse innebär, vilka regler som gäller och hur du bäst hanterar en påminnelse.
Vad är betalningspåminnelse?
Betalningspåminnelse är en uppmaning som skickas till en kund som inte har betalat en faktura inom den överenskomna tiden.
Påminnelsen innehåller bland annat följande information:
- Det obetalda beloppet
- Fakturans ursprungliga förfallodatum
- Eventuell påminnelseavgift
- Betalningsinstruktioner
Syftet är att påminna om skulden och uppmana till betalning innan ytterligare åtgärder, som inkasso, vidtas.
Regler om betalningspåminnelser
Det finns särskilda regler och lagar som styr betalningspåminnelser. Dels ska betalningspåminnelsen vara skriftlig, dels finns det bestämmelser som reglerar påminnelseavgiften.
- Påminnelsen ska skickas några dagar efter fakturan förfallodatum.
- Påminnelsen ska innehålla information om påminnelseavgift, som får tas ut enligt lag om den avtalas om först. Påminnelseavgiften får som högst vara 60 kronor.
- Betalningspåminnelsen skan även innehålla information om att betala en dröjsmålsränta.
Om en kund inte betalar trots att en påminnelse har skickats kan företaget överväga att skicka ärendet vidare till ett inkassobolag eller vända sig till Kronofogden för att driva in skulden.
Agera snabbt när du fått en betalningspåminnelse
Om du har fått en betalningspåminnelse är det viktigt att agera snabbt. Ignorera inte en betalningspåminnelse eller hoppas att problemet kommer att försvinna av sig självt. Om du inte betalar fakturan i tid kan det leda till ytterligare påminnelseavgifter, inkassoavgifter och till och med betalningsanmärkningar som kan påverka din kreditvärdighet och eventuellt minska chanserna till ett framtida lån.
Kontrollera fakturan och betalningsvillkoren
Först och främst bör du dubbelkolla fakturan och se till att det inte finns några felaktigheter. Kontrollera även betalningsvillkoren och se till att du betalar inom föreskriven tid.
Betala fakturan
Om fakturan är korrekt och fortfarande obetald bör du betala den så snart som möjligt.
Kom ihåg att:
- Betala rätt belopp
- Använda korrekta betalningsuppgifter
- Begära kvitto eller betalningsbekräftelse
Kontakta leverantören vid problem
Har du svårt att betala? Kontakta företaget eller organisationen som skickat betalningspåminnelsen direkt. Ofta kan man komma överens om en avbetalningsplan eller senareläggning av betalningen. Att svara på betalningspåminnelsen visar att du tar frågan på allvar och vill göra rätt för dig.
Fler bra tips för dig som fått en betalningspåminnelse
Här kan du läsa om vad som gäller kring påmminelseavgift, dröjsmålsränta, inkassokrav och vad som händer om du har en skuld hos Kronofogden.

Om skribenten
Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.
År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och fyra år senare blev hon nominerad till Årets Sparprofil. Christina är dessutom författare till fyra olika böcker om privatekonomi.
Spartips för dig och din plånbok
Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!