Inkassokrav - Så fungerar det

Christina Sahlberg
Christina Sahlberg
3 minuters läsning
Inkassokrav - Så fungerar det

Här hittar du allt du behöver veta om inkassokrav. Vad det är, hur det fungerar, vad du bör göra om du får ett och hur du kan bestrida ett inkassokrav.

Vad är inkassokrav?


Ett inkassokrav kan du få om du inte betalar en räkning eller faktura senast vid det avtalade förfallodatumet. Företaget eller organisationen som har skickat ut räkningen kan då vända sig till ett inkassobolag för att få skulden indriven.

Inkassobolaget skickar ut ett inkassokrav till dig och du ska då betala hela skulden till inkassobolaget istället. Dessutom lägger inkassobolaget på avgifter till skulden. Tiden du har på dig att betala ett inkassokrav får inte vara kortare än åtta dagar från det att kravet skickades ut.
 

Gör så här om du fått ett inkassokrav


Får du ett inkassokrav är det bäst att betala detta så snart du kan förutsatt att kravet är korrekt naturligtivs. Om du inte har möjlighet att betala inkassokravet inom betalningsfristen är det bästa du kan göra att kontakta inkassobolaget, förklara situationen och se om ni tillsammans kan hitta en lösning. Ofta finns det möjligheter att lägga upp en amorteringsplan så att du kan dela upp betalningen av din skuld.

Om du inte betalar inkassokravet och inte hör av dig till inkassobolaget finns det en risk att du får en betalningsanmärkning och att inkassokravet går vidare till Kronofogden.
 

Skillnaden mellan inkassokrav och betalningsanmärkning


Ett inkassokrav får du normalt innan du får en betalningsanmärkning. Ifall du inte betalar kravet kan din skuld gå vidare till Kronofogden. Betalar du inte skulden hos dem kan du få en betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen. Får du en betalningsanmärkning kan detta innebära att du får svårt att få lån, teckna abonnemang och få hyreskontrakt med mera.

Du bör inte heller blanda ihop inkassokravet med den betalningspåminnelse som företaget du har din skuld till kan skicka ut innan räkningen går till inkasso. I samband med en betalningspåminnelse får du vanligen en påminnelseavgift och du kan även få en varning om att skulden kommer att gå vidare till inkasso om du inte betalar i tid.

En vanlig missuppfattning är att det är Kronofogden som ger betalningsanmärkningar till de som inte betalat sina skulder i tid men så är det alltså inte. Det är kreditupplysningsföretagen som kan göra detta.
 

Ordlista


Inkassokrav = en uppmaning från ett bolag med tillstånd att bedriva inkassoverksamhet att betala en skuld som förfallit

Betalningspåminnelse = en uppmaning från ett företag/organisation om att betala en skuld som förfallit

Påminnelseavgift = kan tas ut efter att räkningens förfallodatum gått ut om betalning inte erhållits och det avtalats om att en sådan avgift får tas ut

Dröjsmålsränta = ränta som kan tas ut efter förfallodatum om skulden inte betalats. Storleken beror på vad som avtalats om

Betalningsanmärkning = en notering hos ett kreditupplysningsföretag att en person eller organisation anses vara en opålitlig betalare

Kronofogden = stalig myndighet som har rätt att bedriva indrivning av skulder

Kreditupplysningsföretag = bolag som tillhandahåller information om personer och organisationers betalningsförmåga

Avgifter och räntor är strikt reglerade enligt lag. Vi rekommenderar alltid att du kontrollerar om ett eventuellt krav är korrekt och följer de regler och förordningar som finns.
 

Vill du bestrida ett inkassokrav?


Om du fått ett felaktigt inkassokrav kan du bestrida det genom att skicka in en skriftlig protest till inkassobolaget via mejl eller via dina sidor på inkassobolagets hemsida. Det är viktigt att du gör en skriftlig bestridan där du förklarar varför du anser att beslutet är felaktigt. Tänk på att du måste ha sakliga skäl och inte bara kan säga att du inte har råd att betala.
 

Inkassoåtgärder regleras av inkassolagen


All form av inkassoverksamhet regleras av inkassolagen samt ett antal andra förordningar. Det är Integritetsmyndigheten (IMY) som kontrollerar att inkassobolagen följer reglerna och det är hit du kan vända dig om du har några frågor angående inkasso.

Inkassobolagen står även under tillsyn av Finansinspektionen och ska enligt inkassolagen bedriva god inkassosed. Detta innebär exempelvis att någon som har en skuld inte får utsättas för hot, trakasserier eller onödiga kostnader.
 

Lästips


Så ökar du din kreditvärdighet i bankens ögon

Samlingslån – Sänk din månadskostnad på lånen

Skuldsanering – Så fungerar det

Existensminimum - Vad är det och hur beräknas det?

Christina Sahlberg

Om skribenten

Christina Sahlberg, Sparekonom Compricer

Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.

År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och två år senare debuterade hon som författare med boken “Fixa din privatekonomi” på Bokförlaget Polaris. 2021 gav hon ut böckerna “Egen ekonomi” och "Ekonomikalendern" på samma förlag.

Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!

Vi har mottagit din anmälan till vårt nyhetsbrev. Du kan såklart avanmälan dig när du vill.

De senaste artiklarna

Visa alla artiklar

Relaterade artiklar


Läs vidare


Nästa artikel

Så får du ersättning vid strömavbrott

3 minuters läsning

Rätt till ersättning vid strömavbrott Om du drabbas av ett elavbrott som sammanhängande varar i mer än 12 timmar så har du per automatik rätt till en så kallad avbrottsersättning från ditt elnätsföretag. Hur stor ersättning ...

Föregående artikel
Adress

Postadress:
Compricer AB
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

Organisationsnummer:
556655-5727
Kundtjänst

Få personlig rådgivning av våra handläggare, helt kostnadsfritt!

Telefonnummer: 08 - 5000 2000
E-post: info@compricer.se

Öppettider: 09.00 - 18.00 (vardagar)
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Vi hjälper varje dag tusentals konsumenter att spara pengar genom att jämföra och byta leverantör inom exempelvis försäkringar, el och lån. Tjänsten är helt kostnadsfri för dig och vi hjälper även till via telefon om du önskar. Vi är registrerade som försäkringsdistributör hos Bolagsverket och står under Finansinspektionens tillsyn. Du kan känna dig trygg med att använda våra tjänster.
Compricer har blivit utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)
Utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)