Bestrida en faktura - Så gör du på bästa sätt

Christina Sahlberg
Christina Sahlberg
5 minuters läsning
Bestrida en faktura - Så gör du på bästa sätt

Här kan du läsa om hur det går till att bestrida en faktura. Få tips på vad du gör om du fått en felaktig faktura och var du kan vända dig för att få hjälp.

Börja med att kontakta företaget


Om du fått en felaktig faktura är det alltid bra att så fort som möjligt kontakta företaget skriftligen och förklara att det blivit fel. Godtar företaget det så är ärendet utrett utan att du behöver bestrida rent formellt.

Om företaget inte godtar det men du fortfarande anser att fakturan är fel så är nästa steg att bestrida hela eller delar av fakturan.
 

Bestrida hela eller delar av en faktura när du köpt något


Har du köpt en vara eller tjänst men anser att något är felaktigt kan du välja att antingen bestrida hela fakturan eller delar av den. Börja alltid med att kontakta företaget och påpeka vad du tycker är fel, helst skriftligen via mejl. Har det blivit ett misstag kan företaget rätta till felet direkt.

När du skriver till företaget är det bra att förklara vad det är som är fel och varför du inte tänker betala. Vill du bara bestrida delar av fakturan ska du betala den delen av fakturan som är korrekt och sedan meddela företaget att du bestrider resterande belopp.

När du bestrider fakturan är det viktigt att du gör detta skriftligen så att du får ett bevis på din bestridan och att du inte bara har struntat i att betala. Enklast är att göra det via mejl. Gör du det via fysisk post är det viktigt att skicka brevet rekommenderat så du har ett bevis på din bestridan. Kom ihåg att spara en kopia på ditt brev.
 

Om du vill bestrida hela fakturan


Skriv ett mejl eller fysiskt brev innehållandes fakturanummer, belopp och datum. Skriv att du bestrider kravet på betalning och varför du anser att fakturan är felaktig. Underteckna med namn och kontaktuppgifter.
 

Om du vill bestrida delar av fakturan


Skriv ett mejl eller fysiskt brev innehållandes fakturanummer, belopp och datum. Skriv att du bestrider delar av kravet på betalning (ange hur mycket) och varför du anser att fakturan är felaktig. Ta även med hur mycket du tänker betala dvs hur mycket av kravet du anser är korrekt. Underteckna med namn och kontaktuppgifter.
 

Vad händer sen?


Efter du skickat in din bestridan har du gjort det som krävs av dig. Företaget behöver inte besvara eller godkänna din bestridan. Den gäller oavsett hur de agerar.

I nästa skede är det upp till företaget att driva ärendet vidare. Du behöver inte göra något mer. Antingen godtar dom din bestridan och ärendet är utrett eller så kan dom ta det vidare.

Skulle ärendet gå vidare och en tvistlösningsnämnd eller domstol anse att du bestridit felaktigt eller utan grund kan du behöva betala eventuell dröjsmålsränta, inkassokostnad och/eller andra kostnader som företaget haft i sina försök att kräva betalning av dig.
 

Om du får en betalningspåmminnelse eller inkassokrav


Om företaget trots din bestridan väljer att skicka betalningspåminnelser eller inkassokrav finns det en del saker som är bra att känna till.

En betalningspåminnelse behöver du inte bestrida om du redan bestridit ursprungsfakturan. Skulle företaget vända sig till ett inkassobolag som sedan skickar ett inkassokrav till dig behöver du bestrida det kravet direkt till inkassobolaget.

Kom ihåg att en betalningspåminnelse eller ett inkassokrav inte innebär att du måste betala dem. Du kommer heller inte få en betalningsanmärkning om du valt att bestrida en faktura.

Läs inkassokrav - så fungerar det för mer information om detta skede i processen.
 

Betala under protest


Om du känner dig osäker kan du betala fakturan under protest. Du betalar då företaget och meddelar samtidigt dem om att du inte är överens om fakturan. Du slipper därmed riskera påminnelseavgifter och dröjsmålsränta. Meddela företaget skriftligen att du betalar under protest. Därefter kan du gå vidare i ditt ärende och exempelvis få det prövat i Allmänna Reklamationsnämnden.
 

Bestrida en faktura när du inte har köpt något


Om ett företag påstår att du har köpt en vara eller tjänst av dem är det upp till företaget att bevisa detta. Börja med att bestrida fakturan skriftligen och berätta att du inte har köpt något. Håller företaget inte med dig är det upp till dem att driva ärendet vidare.

Har du fått en vara som du inte har beställt och det inte finns något avtal mellan dig och företaget är du inte skyldig att skicka tillbaka varan. Vill företaget att du skickar tillbaka varan får företaget stå för den kostnaden.
 

Blufffaktura


Även om du skulle få en blufffaktura är det viktigt att du bestrider den på korrekt sätt. Ibland kan bluffföretag sakna en e-post och/eller en postadress. Då är det naturligtvis svårt att skicka en bestridan. Skulle du få ett inkassokrav så bestrider du det till dem.

Det kan vara bra att känna till att vem som helst inte får skicka ett inkassokrav. Skulle du få ett krav som verkar konstigt kan du kontrollera med Integritetsmyndigheten (IMY) eller Finansinspektionen om företaget har tillstånd att bedriva inkassoverksamhet.
 

Stöd och vägledning


Behöver du hjälp med att bestrida en faktura och att ta reda på vilka rättigheter du har finns det flera ställen du kan vända dig till. Kommunens konsumentvägledning erbjuder kostnadsfri stöttning, men vilken hjälp du kan få varierar mellan olika kommuner. Hallå konsument ger dig kostnadsfri vägledning och mer detaljerad information om vilka rättigheter du har.
 

Om du vill få ditt ärende prövat


Vill du få ditt ärende prövat kan du kontakta Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Du kan även begära att få ditt ärende prövat i tingsrätten.
 

Lästips


Inkassokrav - Så fungerar det

Detta händer om du har en skuld hos Kronofogden

Christina Sahlberg

Om skribenten

Christina Sahlberg, Sparekonom Compricer

Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.

År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och två år senare debuterade hon som författare med boken “Fixa din privatekonomi” på Bokförlaget Polaris. 2021 gav hon ut böckerna “Egen ekonomi” och "Ekonomikalendern" på samma förlag. År 2022 blev hon nominerad till Årets Sparprofil.

Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!

Vi har mottagit din anmälan till vårt nyhetsbrev. Du kan såklart avanmälan dig när du vill.

De senaste artiklarna

Visa alla artiklar

Relaterade artiklar


Läs vidare


Nästa artikel

Så har privatlånen påverkats av styrräntan

2 minuters läsning

Tittar man retroaktivt ett år, sedan november 2021, så har styrräntan slagit olika hårt beroende på hur stort lån man tagit. De som fått den mest markanta räntehöjningen är små lån upp till 50 000 kronor. Här har räntor...

Föregående artikel
Adress

Postadress:
Compricer AB
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

Organisationsnummer:
556655-5727
Kundtjänst

Få personlig rådgivning av våra handläggare, helt kostnadsfritt!

Telefonnummer: 08 - 5000 2000
E-post: info@compricer.se

Öppettider: 09.00 - 18.00 (vardagar)
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Vi hjälper varje dag tusentals konsumenter att spara pengar genom att jämföra och byta leverantör inom exempelvis försäkringar, el och lån. Tjänsten är helt kostnadsfri för dig och vi hjälper även till via telefon om du önskar. Vi är registrerade som försäkringsdistributör hos Bolagsverket och står under Finansinspektionens tillsyn. Du kan känna dig trygg med att använda våra tjänster.
Compricer har blivit utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)
Utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)