Dessa försäkringsbolag (för bilen) är vi nöjdast med

Dessa försäkringsbolag (för bilen) är vi nöjdast med

I slutet på förra året frågade vi svenska folket om de är nöjda med det försäkringsbolag som de har för sin bil. Och det visar sig att nöjdheten är hög. Nöjdast var kvinnor, äldre och de med sin försäkring hos Svedea.

Är du nöjd med försäkringsbolaget där du har din bilförsäkring?

En majoritet (54 %) av de tillfrågade svarade att de är mycket nöjda med sitt försäkringsbolag och hela 97 procent uppgav att de är ganska eller mycket nöjda. Endast knappt 4 procent svarade att de är något eller mycket missnöjda. Något fler kvinnor uppgav att de var mycket nöjda med sitt försäkringsbolag (53 %) jämfört med männen i undersökningen (49 %). 
 
  • Mycket nöjd: 54 %
  • Ganska nöjd: 43 %
  • Något missnöjd: 3 %
  • Mycket missnöjd: 0,6 %

Äldre nöjdare än yngre
 
61 procent av de i den äldsta åldersgruppen (56-80 år) svarade att de är mycket nöjda med försäkringsbolaget där de har sin bilförsäkring, att jämföra med de i den yngsta åldersgruppen (18-22 år) där 39 procent svarade att de är mycket nöjda med sitt försäkringsbolag. Endast drygt 2 procent av de i den äldsta åldersgruppen svarade att de är något eller mycket missnöjda med sitt försäkringsbolag. Knappt 7 procent av de i den yngsta åldersgruppen svarade att de är något eller mycket missnöjda.
 
  18-22 år 23-35 år 36-55 år 56-80 år
Mycket nöjd 39 % 50 % 45 % 61 %
Ganska nöjd 54 % 44 % 51 % 37 %
Något missnöjd 6 % 5 % 4 % 2 %
Mycket missnöjd 0,8 % 0,6 % 0,3 % 0,4 %


Svedea var försäkringsbolaget med mest nöjda kunder i vår undersökning

Bland försäkringsbolagen i undersökningen var de svarande mest nöjda med Svedea (74 %) följt av Länsförsäkringar (64 %) och Volvia (62 %). Minst nöjda i undersökningen var de som uppgav att de hade sin bilförsäkring hos Gjensidige (32 %) följt av Moderna (35 %) och Trygg Hansa (46 %).

  • Svedea: 74 %
  • Länsförsäkringar: 64 %
  • Volvia: 62 %
  • ICA försäkring: 61 %
  • Folksam: 58 %
  • Dina: 52 %
  • If: 52 %
  • Märkes Försäkringsbolag: 46 %
  • Trygg Hansa: 46 %
  • Moderna: 35 %
  • Gjensidige: 32 %
(Andel svarande som svarat "Mycket nöjd" i vår undersökning.)

Svenskt kvalitetsindex rapporterar ökad nöjdhet

Resultaten från undersökningen ligger i linje med Svenskt kvalitetsindex (SKI) undersökning. SKI mäter kundnöjdhet runt försäkringar en gång om året. Enligt SKI så har kundnöjdheten ökat under ett antal år för att 2021 stabiliseras. I senaste undersökningen konstaterar SKI att den fortsatta utmaningen är nu att möta försäkringstagarnas efterfråga på förbättrad service, tydligare information och en hållbar branschutveckling.

Trender i kundnöjdhet 1989-2021 - SKI
(Källa: SKI-försäkring 2021)
 
Ni hittar hela undersökningen här: Compricers bilförsäkringsundersökning 2021.

Läst klart? Dags att jämföra bilförsäkring!

Jämför bilförsäkringar och hitta en bra försäkring för din bil.

ABC123

Christina Sahlberg

Om skribenten

Christina Sahlberg, Sparekonom Compricer

Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.

År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och fyra år senare blev hon nominerad till Årets Sparprofil. Christina är dessutom författare till fyra olika böcker om privatekonomi.

Spartips för dig och din plånbok

Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!

Skriv din e-postadress här

Läs vidare

Nästa artikel

Stirra dig inte blind på den nominella räntan

4 minuters läsning

Skillnaden mellan den nominella räntan som banken gärna marknadsför i fet text och den effektiva räntan som står i finstilt kan innebära att du till och med betalar mer än din granne som fått en högre nominell ränta än dig eftersom din effe...

Föregående artikel
Världens mest exklusiva kreditkort
4 minuters läsning