Dessa försäkringsbolag (för bilen) är vi nöjdast med

Dessa försäkringsbolag (för bilen) är vi nöjdast med

I slutet på förra året frågade vi svenska folket om de är nöjda med det försäkringsbolag som de har för sin bil. Och det visar sig att nöjdheten är hög. Nöjdast var kvinnor, äldre och de med sin försäkring hos Svedea.

Är du nöjd med försäkringsbolaget där du har din bilförsäkring?

En majoritet (54 %) av de tillfrågade svarade att de är mycket nöjda med sitt försäkringsbolag och hela 97 procent uppgav att de är ganska eller mycket nöjda. Endast knappt 4 procent svarade att de är något eller mycket missnöjda. Något fler kvinnor uppgav att de var mycket nöjda med sitt försäkringsbolag (53 %) jämfört med männen i undersökningen (49 %). 
 
  • Mycket nöjd: 54 %
  • Ganska nöjd: 43 %
  • Något missnöjd: 3 %
  • Mycket missnöjd: 0,6 %

Äldre nöjdare än yngre
 
61 procent av de i den äldsta åldersgruppen (56-80 år) svarade att de är mycket nöjda med försäkringsbolaget där de har sin bilförsäkring, att jämföra med de i den yngsta åldersgruppen (18-22 år) där 39 procent svarade att de är mycket nöjda med sitt försäkringsbolag. Endast drygt 2 procent av de i den äldsta åldersgruppen svarade att de är något eller mycket missnöjda med sitt försäkringsbolag. Knappt 7 procent av de i den yngsta åldersgruppen svarade att de är något eller mycket missnöjda.
 
  18-22 år 23-35 år 36-55 år 56-80 år
Mycket nöjd 39 % 50 % 45 % 61 %
Ganska nöjd 54 % 44 % 51 % 37 %
Något missnöjd 6 % 5 % 4 % 2 %
Mycket missnöjd 0,8 % 0,6 % 0,3 % 0,4 %


Svedea var försäkringsbolaget med mest nöjda kunder i vår undersökning

Bland försäkringsbolagen i undersökningen var de svarande mest nöjda med Svedea (74 %) följt av Länsförsäkringar (64 %) och Volvia (62 %). Minst nöjda i undersökningen var de som uppgav att de hade sin bilförsäkring hos Gjensidige (32 %) följt av Moderna (35 %) och Trygg Hansa (46 %).

  • Svedea: 74 %
  • Länsförsäkringar: 64 %
  • Volvia: 62 %
  • ICA försäkring: 61 %
  • Folksam: 58 %
  • Dina: 52 %
  • If: 52 %
  • Märkes Försäkringsbolag: 46 %
  • Trygg Hansa: 46 %
  • Moderna: 35 %
  • Gjensidige: 32 %
(Andel svarande som svarat "Mycket nöjd" i vår undersökning.)

Svenskt kvalitetsindex rapporterar ökad nöjdhet

Resultaten från undersökningen ligger i linje med Svenskt kvalitetsindex (SKI) undersökning. SKI mäter kundnöjdhet runt försäkringar en gång om året. Enligt SKI så har kundnöjdheten ökat under ett antal år för att 2021 stabiliseras. I senaste undersökningen konstaterar SKI att den fortsatta utmaningen är nu att möta försäkringstagarnas efterfråga på förbättrad service, tydligare information och en hållbar branschutveckling.

Trender i kundnöjdhet 1989-2021 - SKI
(Källa: SKI-försäkring 2021)
 
Ni hittar hela undersökningen här: Compricers bilförsäkringsundersökning 2021.

Läst klart? Dags att jämföra bilförsäkring!

Jämför bilförsäkringar och hitta en bra försäkring för din bil.

Christina Sahlberg

Om skribenten

Christina Sahlberg, Sparekonom Compricer

Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.

År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och två år senare debuterade hon som författare med boken “Fixa din privatekonomi” på Bokförlaget Polaris. 2021 gav hon ut böckerna “Egen ekonomi” och "Ekonomikalendern" på samma förlag.

Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!

Vi har mottagit din anmälan till vårt nyhetsbrev. Du kan såklart avanmälan dig när du vill.

De senaste artiklarna

Visa alla artiklar

Relaterade artiklar


Läs vidare


Nästa artikel

Samla lån till låg ränta – Sänk månadskostnaden

2 minuters läsning

Många små lån, krediter och andra skulder gör det nästintill omöjligt att få en bra överblick över sin ekonomi. Låneavierna dimper ner i brevlådan och det kan vara svårt att riktigt veta vad man betalar för sina lån. ...

Föregående artikel
Adress

Postadress:
Compricer AB
Luntmakargatan 18
111 37 Stockholm

Organisationsnummer:
556655-5727
Kundtjänst

Få personlig rådgivning av våra handläggare, helt kostnadsfritt!

Telefonnummer: 08 - 5000 2000
E-post: info@compricer.se

Öppettider: 09.00 - 18.00 (vardagar)
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Vi hjälper varje dag tusentals konsumenter att spara pengar genom att jämföra och byta leverantör inom exempelvis försäkringar, el och lån. Tjänsten är helt kostnadsfri för dig och vi hjälper även till via telefon om du önskar. Vi är registrerade som försäkringsdistributör hos Bolagsverket och står under Finansinspektionens tillsyn. Du kan känna dig trygg med att använda våra tjänster.
Compricer har blivit utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)
Utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)