Efterlysning: Har du fått vänta på amorteringsblanketten?
När du vill byta bank för ditt bolån så krävs det att din gamla bank upprättar en blankett med detaljerade uppgifter om dina lån, objekt och amorteringsvillkor. Denna amorteringsblankett gör det möjligt att byta bank och ta med sig sina nuvarande villkor.
Blanketten togs fram av branschorganisationen Bankföreningen i samband med att amorteringskravet infördes 2016 och är något som du inte automatiskt kan få via din internetbank. Uppgifterna skickas istället ut på en blankett via posten.
För drygt två år sedan uppmärksammade finansinspektionen att många banker tog extra tid på sig att skicka ut blanketten - för att få extra tid att övertala kunden att stanna kvar som kund i banken. Finansinspektionen beslutade då att följa upp hanteringen av amorteringsblanketten då de ansåg att det inte var rimligt att kunderna behövde vänta så länge.
Erik Thedéen, Finansinspektionens generaldirektör, sa då: “Det verkar som att ett antal banker släpar benen efter sig. Det finns ett antal stora aktörer som är väldigt snabba och för andra stora aktörer tar det veckor att skicka blanketterna. Det är inte acceptabelt”.
Nu undrar vi om det har blivit bättre för kunder som vill flytta sitt bolån till en ny bank eller om blanketten fortfarande är ett problem som hämmar rörligheten och konkurrensen på bolånemarknaden? Finns det skillnader mellan bankerna, är någon bank snabbare än någon annan?
Har du bytt bank nyligen och har några erfarenheter om detta? Kommentera gärna nedan eller skicka ett mejl till mig.
Läs också:
Idag börjar amorteringskravet att gälla
Skärpt amorteringskrav 1 mars 2018. Detta gäller
Alla kan slippa amorteringskravet på bolån
Nyheter för dig och din plånbok!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi - till din brevlåda - varje vecka.