Lagfart - Så fungerar det (guide)

Christina Sahlberg
Christina Sahlberg
2 minuters läsning
Lagfart - Så fungerar det (guide)

Lagfart är ett bevis på vem som äger en fastighet. Här hittar du en guide om vad en lagfart är, hur den fungerar, hur du ansöker om en och vad den kostar.

Lagfart är ett bevis på vem som äger en fastighet. Köper du en fastighet måste du ansöka om lagfart hos Lantmäteriet inom tre månader från köpet. Här går vi igenom allt du behöver veta om lagfart och varför det är viktigt att ha koll på detta innan du köper en fastighet.
 

Vad är en lagfart?


En lagfart är ett digitalt dokument som utfärdas av Lantmäteriet, med information om vem som äger en fastighet och hur mycket den köptes för. Det är bara när du köper en fastighet som du måste ansöka om en lagfart och inte när du köper en bostadsrätt. För bostadsrätter har hela fastigheten en lagfart men inte varje lägenhet. När det kommer till en ägarlägenhet måste du dock ansöka om en lagfart eftersom detta räknas som en fastighet.
 

Så mycket kostar en lagfart


Kostnaden för en lagfart kallas för stämpelskatt och är 1,5 procent av köpeskillingen (det du har betalat för huset) eller av taxeringsvärdet, beroende på vad som är högst. Du måste även betala en administrationsavgift på 825 kronor. Du kan inte ta ett bolån för lagfartens kostnad utan denna måste du betala själv vilket är bra att tänka på när du räknar på budgeten för husköpet.

Tänk på att du även kan behöva betala en kostnad för pantbrev som är ett bevis på att du lämnar huset som säkerhet för ett bolån. Pantbrevet följer med huset så du måste kolla upp om det redan finns ett eller flera på fastigheten eller om du behöver ett nytt.
 

Exempel på vad en lagfart kan kosta


Om du köper en fastighet för 2 miljoner kronor ska du betala 1,5 procent i stämpelskatt på denna summa plus 825 kronor i administrationsavgift. Du får alltså betala 30 825 kronor för lagfarten.

[2 000 000 * 0,015] + 825 = 30 825 kronor
 

Så ansöker du om en lagfart hos Lantmäteriet


Alla i Sverige som köper en fastighet måste registrera sig som ägare av fastigheten genom att ansöka om en lagfart hos Lantmäteriet. Detta måste du göra inom tre månader från tillträdesdagen.

Det finns flera sätt att ansöka om en lagfart på:

  • Använd Lantmäteriets e-tjänst om du har tillgång till Bank-ID
  • Skicka in din ansökan via post till Lantmäteriet Fastighetsinskrivning, 761 80 Norrtälje
  • Ta hjälp av din bank (observera att dessa kan ta ut en kostnad för detta)

När din lagfart är beviljad skickas ett bevis till dig och du är nu registrerad som ägare av fastigheten.
 

Varför har vi lagfarter?


Syftet med en lagfart är att bevisa vem som är ägaren av en fastighet. Lagfarten kan sedan användas exempelvis av banker som underlag när du ska ta ett lån eller av mäklare om du ska sälja fastigheten. Tack vare att all information samlas hos Lantmäteriet får vi även statistik över prisutvecklingen på tomter och hus.
 

Bra tips för dig som ska köpa hus


Köpa hus? - 5 bra tips inför bostadsköpet

Pantbrev - Så fungerar det (guide)

7 bra tips för dig som ska flytta till hus

Christina Sahlberg

Om skribenten

Christina Sahlberg, Sparekonom Compricer

Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.

År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och två år senare debuterade hon som författare med boken “Fixa din privatekonomi” på Bokförlaget Polaris. 2021 gav hon ut böckerna “Egen ekonomi” och "Ekonomikalendern" på samma förlag.

Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!

Vi har mottagit din anmälan till vårt nyhetsbrev. Du kan såklart avanmälan dig när du vill.

De senaste artiklarna

Visa alla artiklar

Relaterade artiklar


Läs vidare


Nästa artikel

Amorteringskraven - vad gäller egentligen?

2 minuters läsning

I förra veckan uppgav Finansinspektionens (FI) chefsekonom Henrik Braconier i en intervju i Sveriges Radio att hushåll som fått det knapert ska ringa sin bank och be att få slippa amorteringskravet. Resultatet: Bankerna blev nedringda av kunder. Hans Lindberg, vd på...

Föregående artikel
Adress

Postadress:
Compricer AB
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

Organisationsnummer:
556655-5727
Kundtjänst

Få personlig rådgivning av våra handläggare, helt kostnadsfritt!

Telefonnummer: 08 - 5000 2000
E-post: info@compricer.se

Öppettider: 09.00 - 18.00 (vardagar)
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Vi hjälper varje dag tusentals konsumenter att spara pengar genom att jämföra och byta leverantör inom exempelvis försäkringar, el och lån. Tjänsten är helt kostnadsfri för dig och vi hjälper även till via telefon om du önskar. Vi är registrerade som försäkringsdistributör hos Bolagsverket och står under Finansinspektionens tillsyn. Du kan känna dig trygg med att använda våra tjänster.
Compricer har blivit utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)
Utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)