Hej!

Leasing är framförallt enkelt och bekvämt. Månadskostnaden är fast och du slipper obehagliga överraskningar för dyra, oväntade reparationer. Men det finns en del fallgropar också. Att överskrida den avtalade milbegränsningen kan kosta mycket. Likaså om bilens skick inte motsvarar normalt slitage när leasingperioden går ut. Vill du bryta avtalet i förtid kan det också bli dyrt. Så läs avtalet noga, kolla hur begreppet ”onormalt slitage” definieras och se till att det är en oberoende part och inte leasingfirman som avgör bilens skick vid återlämnandet. Håll också koll på hur restvärdet bestäms.

Vad jag vet kan privatleasing vara mest ekonomiskt fördelaktigt för mindre bilar som körs mindre än 1500 mil om året. För att få en bra jämförelse kan du be bilförsäljaren om en offert och jämföra med vad det skulle kosta att själv köpa och äga bil. Här är kalkylen på Konsumentverkets sajt Bilsvar.se ett perfekt verktyg att ta hjälp av. Där får du med samtliga kostnader för bilen, även värdeminskning som är lätt att glömma bort. Om du lånar till bilköpet kan du istället för värdeminskning räkna med ränta och amortering för lånet.

Här är några bra artiklar:
Råd och Rön: Leasa bilen – fördelar och nackdelar. Här finns också exempel på hur du ställer upp två jämförbara kalkyler.

DN: Långtidshyra allt vanligare sätt att äga bil
Aftonbladet: Låna eller leasa?
Vi bilägare: Kan leasing vara ett alternativ?

Bästa hälsningar,
Bodil Hallin, familjeekonom Ikano Bank