Granskning av elhandlare – 13 procent av oss betalar 30 procent för mycket
I april förra året började nya bestämmelser att gälla om elhandlarnas informationsskyldighet till kunder med anvisat elavtal dvs kunder som inte själva aktivt valt elhandlare eller elavtal. Idag är det endast 13 procent av svenskarna som har ett sådant avtal – som i genomsnitt kostar 30 procent mer.
Enligt bestämmelserna ska kunder med anvisat avtal få information från elhandlaren vid tidpunkten för anvisningen och information ska även skickas ut kvartalsvis.
”Syftet är att öka medvetenheten hos de inaktiva kunderna och underlätta prisjämförelser för att fler kunder ska välja bort det ofta dyra anvisningsavtalet”, säger Thomas Björkström, samordnare på Energimarkandsinspektionens (Ei) avdelning för konsumenträtt.
Ei har nu granskat sex elhandlare (Vattenfall, Fortum, Kraftringen, Bixia, Göteborg Energi, Din El och Skellefteå Kraft) för att se om bestämmelserna efterlevs. Granskningen visar att Vattenfall följde bestämmelserna medan övriga företag behöver justera delar av sin information.
Bolagen med högsta anvisningspriserna (topp 10) 10/9 2018:
Bo Energi | 40 % högre pris än ett vanligt avtal |
Vimmerby Energi | 37 % högre pris än ett vanligt avtal |
Umeå Energi | 36 % högre pris än ett vanligt avtal |
Habo Energi | 34 % högre pris än ett vanligt avtal |
Nordic Green Energy | 34 % högre pris än ett vanligt avtal |
Norrtälje Energi | 32 % högre pris än ett vanligt avtal |
Kraftringen | 32 % högre pris än ett vanligt avtal |
Kinnekulle Energi | 32 % högre pris än ett vanligt avtal |
Mälarenergi | 32 % högre pris än ett vanligt avtal |
Göta Energi | 31 % högre pris än ett vanligt avtal |
(Källa: elskling.se)
Är du en av de 13 procenten? Spara 30 procent idag. Jämför elavtal och byt här >>
Nyheter för dig och din plånbok!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi - till din brevlåda - varje vecka.