Att bli lurad är inte bara en ekonomisk förlust - det är ett känslomässigt sår.
Varje dag drabbas människor i Sverige av ekonomiska bedrägerier. Det kan handla om falska sms, bedragare som ringer och utger sig för att vara från banken, personer som rekommenderar riskabla investeringar eller nätbedrägerier som får oss att lämna ut våra uppgifter. När det händer är det lätt att tänka ”hur kunde jag gå på det här?”. Men sanningen är att det kan hända vem som helst.
Det farligaste med bedrägerier är inte alltid pengaförlusten utan skammen som följer. Den gör att många drabbade tystnar, isolerar sig och undviker att söka hjälp. Men tystnaden gynnar bara bedragarna. Genom att förstå hur vår hjärna fungerar, och varför vi reagerar som vi gör, kan vi börja ta tillbaka kontrollen - både ekonomiskt och mentalt.
Varför skam uppstår - och varför den är så stark
När man blir lurad krockar två bilder av sig själv: den rationella, försiktiga personen och den som plötsligt blivit bedragen. Konflikten skapar kognitiv dissonans, en obehaglig känsla som hjärnan försöker dämpa genom att skylla på sig själv eller tiga.
Skammen får oss att tänka:
”Jag borde ha vetat bättre.”
”Jag vill inte att någon ska få veta.”
”Det här säger jag inte till familjen.”
Men det är just tystnaden som gör skammen farlig. Den hindrar oss från att agera snabbt, vilket i sin tur kan förvärra konsekvenserna. Ju längre man väntar med att kontakta banken eller polisen, desto svårare blir det att få hjälp.
Enligt Stöldskyddsföreningen anmäler många aldrig bedrägeriet just för att de känner sig dumma. Men att bli lurad handlar inte om dumhet. Det handlar om att bedragare är skickliga på att manipulera vårt beteende.
Bedrägeriernas psykologi - hur bedragare använder våra reaktioner
Bedragare arbetar inte med slumpen. De bygger sina metoder på psykologiska principer som påverkar oss alla. De vet hur vi reagerar på stress, auktoritet och oro och använder det mot oss.
De vanligaste manipulationsteknikerna är:
- Auktoritet: De låtsas vara från banken, polisen, en expert eller ett företag du litar på.
- Brådska: De skapar panik. ”Du måste agera nu, annars försvinner dina pengar.”
- Trygghet: De låter vänliga, lugna och hjälpsamma - så att du sänker garden.
- Sekretess: De ber dig att inte berätta för någon, för att ”inte riskera säkerheten.”
När dessa tekniker kombineras reagerar hjärnan snabbt - vi hamnar i autopilotläget och agerar för att skydda oss, inte för att analysera. Det är helt mänskligt. Och just därför fungerar bedragarnas metoder.
Hur skam påverkar ekonomi och beteende
När skammen tar över styr den inte bara våra känslor, den påverkar även vår ekonomi. Många drabbade slutar öppna brev från banken, undviker att logga in på konton och skjuter upp viktiga beslut. Det kan leda till ytterligare problem: uteblivna betalningar, onödiga avgifter och växande skulder.
Skammen kan också skapa social isolering. Man vill inte prata om det som hänt, inte ens med familjen. Men det är just öppenheten som hjälper. Att prata om det minskar både stressen och skammen. Det är viktigt att komma ihåg: Bedrägeriet definierar inte dig. Det du gör efteråt gör det.
Så gör du direkt om du blivit utsatt:
- Kontakta banken omedelbart. Ju snabbare du agerar, desto större chans att stoppa eller spåra transaktioner.
- Polisanmäl alltid. Det är viktigt för att kunna få stöd, och för att förhindra att fler drabbas.
- Byt lösenord och spärra BankID om du misstänker att uppgifter läckt.
- Dokumentera allt. Spara sms, e-post och anteckna tidpunkter, det hjälper både bank och polis.
- Berätta för någon du litar på. Det är lättare att agera tillsammans, och du slipper bära allt själv.
Om någon nära dig blivit lurad - så kan du hjälpa
Att stå bredvid någon som blivit bedragen kan vara svårt. Många anhöriga blir frustrerade eller arga, men skuldbeläggande gör skammen värre. Här är vad som hjälper:
- Lyssna och bekräfta. Säg: ”Det är inte ditt fel. De här bedragarna är proffs.”
- Hjälp till praktiskt. Ring banken, följ med till polisen, hjälp att ordna spärrar.
- Var tålmodig. Skam kan ta tid att släppa. Det viktigaste är att personen känner stöd.
- Sök hjälp tillsammans. Det finns skuldrådgivare och stödlinjer som kan avlasta.
När man vågar prata om det som hänt minskar också känslan av ensamhet. Du hjälper den drabbade att se att det här kan hända vem som helst, inte bara ”naiva” personer, utan även försiktiga och erfarna.
Så stärker du ditt mentala försvar mot manipulation
Bedragare kan vara skickliga men du kan stärka ditt försvar med rätt kunskap. Här är några enkla men effektiva sätt:
- Bestäm dina gränser i förväg. Säg till dig själv: Jag lämnar aldrig ut koder, legitimerar mig aldrig på uppmaning, och jag pratar aldrig ekonomi via telefon. Det hjälper hjärnan att stå emot stresspåverkan.
- Lär dig känna igen varningssignaler. Allt som känns bråttom, hemligt eller ovanligt är en röd flagga. Låter något för bra för att vara sant så är det nästan alltid det.
- Ta alltid en paus. Om någon pressar dig att agera snabbt säg ”jag ringer tillbaka”. Andas, tänk, ring banken via deras officiella nummer och kontakta någon du litar på för att få stöd.
- Prata om bedrägerier. Ju mer vi pratar öppet, desto mindre tabu blir det. Bedragare lever på tystnad.
- Utbilda äldre släktingar och dig själv. De flesta bedragare riktar sig mot personer som har trygg ekonomi, inte nödvändigtvis sämre digital vana. Alla kan bli utsatta.
-
När du inte orkar själv - våga be om hjälp
Det är tungt att bli lurad. Många upplever oro, sömnsvårigheter och ångest efteråt. Om du känner att det påverkar dig mer än du trodde - sök stöd. Det finns hjälp att få, och det är en styrka att ta emot den.
Här kan du vända dig:
- Kommunal budget- och skuldrådgivning. Hjälper till med praktiska frågor.
- Brottsofferjouren. Ger stöd, råd och samtalshjälp.
- Bankens bedrägeriavdelning. Kan ge vägledning även efter händelsen.
- 1177.se. Information om vårdkontakt vid psykisk påfrestning.
Från skam till styrka
Skam är en mänsklig reaktion, inte ett bevis på svaghet. Att du känner skam betyder inte att du gjort något fel. Det betyder att du bryr dig om din integritet, ditt rykte och din ekonomi, och det är just därför bedragarna riktar in sig på dig.
Genom att förstå mekanismerna bakom bedrägerier, prata öppet om dem och hjälpa varandra, kan vi minska både skammen och risken. Att bli lurad säger inget om din intelligens. Det säger något om bedragarnas skicklighet. Men att söka hjälp, prata om det och gå vidare - det säger något om din styrka.
Omni Ekonomi har en artikelserie om bedrägerier. I del tre delar jag mer om skammen och vikten att prata om den. Del 3: Den livsfarliga skammen: ”Viktig att prata om” (låst artikel).
Om skribenten
Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.
År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och fyra år senare blev hon nominerad till Årets Sparprofil. Christina är dessutom författare till fyra olika böcker om privatekonomi.
Spartips för dig och din plånbok
Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!