Psykologin bakom Black Friday

Privatekonomi /
3 minuters läsning
Psykologin bakom Black Friday

Till vinterns stora shoppinghändelser hör Black Friday, Cyber Monday och hela Black Week. Men varför är erbjudandena så lockande för hjärnan? Här är några tips som hjälper dig att tänka plånbokssmart under konsumtionshögtiderna.

Vi befinner oss mitt i en period när butikerna mer eller mindre tävlar om att locka oss med generösa rabatter. Det finns goda möjligheter att göra uppskattade klipp, men det ger också anledning att reflektera lite över sin konsumtion – både för planeten och plånboken. 

I dag shoppar vi i allt högre utsträckning via e-handeln. En rad knep från beteendeekonomisk forskning används för att få oss att klicka hem produkter – det handlar bland annat om en medvetenhet kring hur hemsidor designas och erbjudanden utformas. Målet är oftast att trigga igång ha-begäret hos oss och vår rädsla för att gå miste om något riktigt bra. 

FOMO (Fear of missing out) är en stark psykologisk drivkraft. Bland Millennials medger hela 60 procent att de faller för spontanköp inom 24 timmar om de upplever FOMO.  

Det finns med andra ord en rädsla hos oss att gå miste om en bra deal. Känslan av att det är ett exklusivt erbjudande eller en tillfällig chans gör att vi ibland klickar hem varor vi egentligen inte behöver. 

Delvis handlar det om den så kallade ”social proof”-teorin, att vi helt enkelt vill passa in genom att agera som andra. Men våra hjärnor är också prioriterade för att uppmuntra snabba belöningar. 

Rubriker som ”today only”, ”missa inte Black Friday-dealen”, ”exklusivt erbjudande för dig som är medlem”, eller blinkande siffror om antalet produkter kvar, bidrar ofta till ökad stress och större risk för spontanköp. 

När vi gör ett ”kap” på rean aktiveras hjärnans belöningscentrum, vilket får oss att må bra i stunden. Men en sund ekonomi handlar egentligen om att avstå någonting i dag för att få det bättre i framtiden. Långsiktigt sparande är ett utmärkt exempel – antingen till pensionen eller för att spara pengar som ung till sitt första egna boende. Även små insättningar växer och blir ganska stora belopp över tid.

Min slutsats? Med lite kunskap, reflektion och is i magen kan vi parera hjärnans spontana köpbegär – och istället shoppa på ett mer hållbart sätt. Oavsett hur många erbjudanden vi får.  

7 tips för att shoppa mer ekonomiskt hållbart:

1. Är det riktig rea?
Dubbelkolla så att handlaren inte bara har höjt priserna veckan innan för att kunna sänka dem igen. Jämför priser på nätet. 

2. Konsumera för dina egna pengar
Det är frestande att köpa nu och betala senare. Men det är alltid bäst att spara ihop sina egna pengar innan konsumtionen sker. 

3. Behöver du alla tilläggsförsäkringar?
Kolla hemförsäkringen innan du tecknar nya prylförsäkringar som blir dyra över tid. 

4. Glöm inte avgifterna 
Om du handlar från länder utanför EU finns det alltid en risk för ovälkomna överraskningar i form av moms, tull eller skatter. 

5. Gör dig av med saker
Glöm inte att du redan har en del värde i gamla prylar, kläder och möbler. Gör en rensning och sälj av det du inte behöver. 

6. Shoppa second hand
Du behöver inte alltid köpa nytt. Efter Black Week finns det gott om bra och billiga julklappsprylar på köp- och säljsajterna. 

7. Du har rätt att ångra dig
När du köper produkter på nätet har du alltid 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan. 


Skrivet av Shoka Åhrman, pensionsekonom SPP och expert i Compricers Expertpanel

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi - till din brevlåda - varje vecka.

Vi har mottagit din anmälan till vårt nyhetsbrev. Du kan såklart avanmälan dig när du vill.

De senaste artiklarna

Visa alla artiklar

Relaterade artiklar


Läs vidare


Nästa artikel

Black Friday och Giving tuesday. 7 tips.

2 minuters läsning

Mina 7 tips:   1. Bestäm dig innan rean börjar vad du vill köpa och vilken budget du har. Håll dig till din plan när erbjudanden börjar strömma in. Det är lätt att bli lockad att köpa saker du inte behöver annars.   2. Jäm...

Föregående artikel
Adress

Postadress:
Compricer AB
Luntmakargatan 18
111 37 Stockholm

Organisationsnummer:
556655-5727
Kundtjänst

Försäkring, El och Privatlån
Telefonnummer: 08 - 5000 2000
E-post: info@compricer.se

Öppettider:
09.00 - 18.00 (vardagar)

Bolån
Telefonnummer: 0771 - 190 190
E-post: bolanservice@compricer.se

Öppettider:
09.00 - 17.00 (mån-tors)
09.00 - 16.00 (fredagar)
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Vi hjälper varje dag tusentals konsumenter att spara pengar genom att jämföra och byta leverantör inom exempelvis försäkringar, el och lån. Tjänsten är helt kostnadsfri för dig och vi hjälper även till via telefon om du önskar. Vi är registrerade som försäkringsdistributör hos Bolagsverket och står under Finansinspektionens tillsyn. Du kan känna dig trygg med att använda våra tjänster.
Compricer har blivit utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)
Utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)