Vad behöver du tänka på när du handlar julklappar?

Privatekonomi /
2 minuters läsning
Vad behöver du tänka på när du handlar julklappar?

Svenskarna väntas handla ungefär tre av tio julklappar via nätet i år. Det motsvarar drygt 6 miljarder kronor och är en ökning med hela 24 procent sedan förra året, visar Postnords julprognos. Här är några tips innan julstressen tar över och ökar risken för felköp.


Om du e-handlar är det viktigt att kolla vem du handlar av. Se också gärna till att det finns en symbol för säker e-handel.

- Undvik att betala i förväg. Måste du det så betala med ett kreditkort. Då kan du i princip ställa samma krav på kreditgivaren som på det företag du avtalat köpet med, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare vid Sveriges konsumenter.

Ta reda på hur lång leveranstid det är så att julklappen hinner fram före jul. Var uppmärksam på piratkopior, särskilt om det är väldigt billigt. När du handlar via till exempel nätet, postorder, av en telefonsäljare eller en tv-shop i Europa har du 14 dagars ångerrätt.

- Undantaget är varor som till sin karaktär snabbt förändras och inte kan lämnas tillbaka, exempelvis färskvaror, blommor och plomberade hygienartiklar. Det samma gäller saker som är specialtillverkade åt dig eller har fått din personliga prägel, exempelvis en tröja med foton på barnen. För varor som kommer från länder utanför EU gäller andra ångerregler och det kan tillkomma tullavgifter och moms.

När det gäller öppet köp och bytesrätt är det helt upp till varje företag om de vill erbjuda dig det. Läs vad som står på kvittot och följ tidsfristen och anvisningarna om du blivit erbjuden öppet köp.

- Pengarna ska betalas tillbaka på samma sätt som de betalades. Har du betalat med kort får du räkna med att pengarna skall tillbaka på ditt kort och inte i kontanter till den som vill lämna tillbaka julklappen de fått.

Om du köper ett presentkort måste du ta reda på hur lång giltighetstid det har och se till att det används så fort som möjligt. Går företaget i konkurs så har den som fått det ingen nytta av det, om du inte har köpt det med ett kreditkort.

- Då kan du ju göra en kortreklamation till den bank eller till det finansinstitut som utfärdat kortet enligt reglerna i konsumentkreditlagen.

5 saker att tänka på i julhandeln

*Kolla näthandeln. Se till att det finns en fungerande kundtjänst och ett telefonnummer eller en adress dit du kan vända dig om det blir problem.

*Öppet köp och bytesrätt är inte en självklarhet. Fråga i affären vad som gäller.

*Handla på öppet köp. Då kan den som får julklappen byta den i samma butik eller få pengarna tillbaka.

*Förläng bytesrätten om det är möjligt.

*Spara kvitton där du lätt kan hitta dem.


Skriven av: Karin Arnell, privatekonomisk skribent


Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi - till din brevlåda - varje vecka.

Vi har mottagit din anmälan till vårt nyhetsbrev. Du kan såklart avanmälan dig när du vill.

De senaste artiklarna


Relaterade artiklar


Läs vidare


Nästa artikel

Dags att sluta mata den tjocka katten

2 minuters läsning

Att de flesta ungdomar väljer samma bank som föräldrarna är inte så konstigt. Som ung är ”bank-referenserna” få och de personer ungdomen litar mest på, sina föräldrar, har ju valt just sin bank av en anledning. När de unga bl...

Föregående artikel