Vi är otrogna för 280 miljarder kronor!

christina_sahlberg
Christina Sahlberg
Privatekonomi /
1 minuts läsning
Vi är otrogna för 280 miljarder kronor!

Enligt konsultbolaget Accenture blir vi i takt med digitaliseringen mer otrogna våra varumärken. Det är lättare idag att jämföra och byta tjänsteleverantör . Bara i Sverige värderas den totala marknaden som uppstår när kunder byter tjänsteleverantör till 280 miljarder kronor.


Kundernas otrohet stiger

Enligt Accentures årliga studie över konsumenters attityder stiger kundernas otrohet när det är lättare att överblicka och hitta företag som bättre motsvarar deras behov. Och det är traditionellt sett trögrörliga marknader som försäkring och bank som löper större risk att tappa kunder i dag än tidigare. ”Förflyttningarna mellan olika leverantörer ökar via de digitala kanalerna. Anledningen till att man byter är oftast att man inte har fått en tillräckligt bra service”, säger Per Österman, affärsområdesansvarig för CRM och analys på Accenture.

De svenska konsumenterna är fortfarande relativt trogna sina varumärken:

•    En undersökning vi gjorde förra året visar att en tredjedel av svenskarna aldrig har bytt försäkringsbolag för sin bilförsäkring. Och detta trots att jämförelser visar att det finns många tusenlappar att spara.

•    Och hur många sitter inte och har sparkonton hos storbankerna trots att de erbjuder nästan 2 procent sämre ränta än de mindre bankerna/instituten? Cirka tre fjärdedelar av vårt sparkapital sitter på usla konton så svaret är många.

•    Vi är även mycket trogna våra banker när det kommer till bolån. Varannan svensk prutar inte på bolånet utan accepterar sin banks första erbjudande. Enligt en Sifo-undersökning framtagen av Avanza Bank så lyckas snittprutaren spara 6800 kronor om året och de flesta som försökt pruta lyckas.

Våra nordiska grannländer är betydligt mer otrogna

När det kommer till sakförsäkringar beror det bland annat på att privatpersoner kan byta försäkringsbolag när de vill, dvs. inte endast vid förfallodag som i Sverige. Men utvecklingen befinner sig bara i sin linda när de digitala konsumenterna nu skapar ett förnyat köpbeteende.

Jämför bilförsäkring

Jämför sparräntor

Jämför bolån
 

Christina Sahlberg, author

Om skribenten

Christina Sahlberg, Sparekonom på Compricer

Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.

År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och två år senare debuterade hon som författare med boken "Fixa din privatekonomi: smarta lifehacks för mer pengar och ett rikare liv" på Roos & Tegnérs bokförlag.


Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi - till din brevlåda - varje vecka.

Vi har mottagit din anmälan till vårt nyhetsbrev. Du kan såklart avanmälan dig när du vill.

De senaste artiklarna


Relaterade artiklar


Läs vidare


Nästa artikel

Storbankerna tar ut skyhöga avgifter för dina pensions-försäkringar…

2 minuters läsning

Privat pensionssparande slopas – men avgifterna fortsätter och du förlorar pengar varje år År 2016 slopas avdragsrätten för privat pensionssparande. Men redan insatta pengar ligger kvar tills det är dags för pensionen. Och du fortsätter at...

Föregående artikel