Bästa mobiloperatörerna 2023 och inför 2024

Christina Sahlberg
Christina Sahlberg
1 minuts läsning
Bästa mobiloperatörerna 2023 och inför 2024

Här hittar du de bästa mobiloperatörerna 2023 och inför 2024 för både privatpersoner och företag. Bra för dig som ska byta eller skaffa nytt mobilabonnemang.

Ska du skaffa ett nytt mobilabonnemang för första gången eller funderar du kanske på att byta mobiloperatör? Då kan Svenskt Kvalitetsindex årliga undersökning av kundnöjdheten bland landets mobiloperatörer vara till nytta. Här hittar du de bolag som är bäst respektive sämst när kunderna själva får välja.
 

Kort om undersökningen


Närmare 3 000 intervjuer genomfördes under september månad 2023 där de tillfrågade fick svara på vad de tycker om att vara kund hos sin mobiloperatör.

Generellt är vi kunder, både privat och företag, nöjda med våra mobiloperatörer (även om skillnaderna mellan olika bolag kan vara stora). Kundnöjdheten har stärkts för tredje året i rad och viktiga frågor för oss kunder är service, support, produktegenskaper och prisvärdhet.
 

Kundnöjdhet


Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 till 100 där 0 är sämsta möjliga kundnöjdhet och 100 bästa möjliga. Generellt har branscher och företag med ett betyg under 60 stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig medan ett betyg över 75 visar på en mycket stark relation mellan företaget och kunden.
 

Bästa mobiloperatörerna bland privatkunder


Bland privatkunderna hamnade Vimla i topp följt av Hallon och Halebop. Sämst gick det för 3 och Telia som alla hamnade under genomsnittet för branschen.

Mobiloperatör Betyg
Vimla 75,1
Hallon 72,4
Halebop 72,1
Övriga 70,5
Comviq 70,4
Telenor 69,3
Branschen i genomsnitt 68,8
3 68,8
Tele2 68,3
Telia 67,3


Bästa mobiloperatörerna bland företagskunder


Bland företagskunderna hamnar kategorin Övriga i topp följt av Tele2 och Telenor. Sämst gick det för 3 och Telia som alla hamnade under genomsnittet för branschen.

Mobiloperatör Betyg
Övriga 73,5
Tele2/Telenor 71,2
Branschen i genomsnitt 71,1
Telia 71,0
3 69,4


Om undersökningen


Svenskt Kvalitetsindex undersöker årligen kundnöjdheten på den svenska mobilmarknaden. Årets undersökning skedde genom närmare 3 000 intervjuer under september.

Källa: SKI Mobil 2023-10-09 (pdf)
 

Jämför mobilabonnemang här >>

Christina Sahlberg

Om skribenten

Christina Sahlberg, Sparekonom Compricer

Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.

År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och fyra år senare blev hon nominerad till Årets Sparprofil. Christina är dessutom författare till fyra olika böcker om privatekonomi.

Spartips för dig och din plånbok

Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!

Skriv din e-postadress här

Läs vidare

Nästa artikel

Bästa bredbandsleverantören 2023 och inför 2024

1 minuts läsning

Ska du skaffa bredband för första gången eller funderar du kanske på att byta internetleverantör? Då kan Svenskt Kvalitetsindex årliga undersökning av kundnöjdheten bland landets bredbandsleverantörer vara till nytta. Här hittar du de bol...

Föregående artikel
Bästa streamingtjänsten 2023 och inför 2024
1 minuts läsning