Bonus-malus – Så fungerar den nya bilskatten

3 minuters läsning
Bonus-malus – Så fungerar den nya bilskatten

Från och med 1 april 2021 förändrades bilskattesystemet bonus-malus. Läs allt om förändringarna som kan påverka dig och din plånbok om du köper en ny bil.

Bilskatt

I Sverige är det lag på att alla registrerade ägare till en personbil ska betala fordonsskatt, ofta kallad bilskatt. Skatten hanteras av Transportstyrelsen och betalas för ett år i taget. Är skatten mer än 3 600 kronor delas betalningen upp och betalas en gång var fjärde månad.

När skatten ska vara inbetald beror på den sista siffran i din bils registreringsnummer. Skulle du inte betala in skatten i tid får bilen användningsförbud och en dröjsmålsavgift tillkommer på minst 100 kronor.

Bonus-malus – Skattesystemet för nya bilar

Skattesystemet bonus-malus infördes 1 juli 2018 med syftet att ”förstärka miljöstyrningen och påskynda omställningen till en fossilfri fordonsflotta”.

Genom att ge ett bidrag (bonus) till den som köper en ny bil med lågt utsläpp och straffa (malus) den som kör en bensin- eller dieseldriven bil hoppas regeringspartierna S+MP och samarbetspartierna C+L att svensken väljer mer miljövänliga alternativ.

Systemet gäller alla nya bilar som tagits i trafik efter 1 juli 2018. Äldre bilar omfattas inte av bonus-malus.
Efter tre år sänks skatten till samma nivå som gäller för fordon som tagits i trafik före den 1 juli 2018. Bonus-malus gäller inte för begagnade bilar.

Bonus-malus 2021 – Här är förändringarna
Från och med 1 april 2021 förändras systemet. Det innebär att alla nya bilar som tas i trafik från och med 1 april omfattas av de nya reglerna.

Generellt blir det mindre bonus till den som köper en laddhybrid medan elbilsköparen får en högre bonus. För den som köper en bensin- eller dieseldriven bil blir skatten 30-50 procent högre.

Högre bonus för:

  • Den som köper nollutsläppsfordon (elbil eller vätgasbil) – från 60 000 till 70 000 kronor


Mindre bonus för:

  • Den som köper en laddhybrid. Maximal bonus = 45 000 kronor
     
  • Gränsen för att få bonus sänks från 70 gram koldioxid per kilometer till 60 gram


Högre skatt för:

  • Den som köper en bil vars utsläpp är mer än 90 gram koldioxid per kilometer. Höjningen blir 25 kronor per gram per kilometer. Från 82 – 107 kronor per gram
     
  • Den som köper en bil vars utsläpp är mer än 130 gram koldioxid per kilometer. Höjningen blir 25 kronor per gram per kilometer. Från 107 – 132 kronor per gram


Ingen förändring för:

  • Den som köper ett fordon som släpper ut 60 – 90 gram koldioxid per kilometer


Räkneexempel

Bonus

Bonusbeloppet för en bil som släpper ut 1 gram koldioxid per kilometer uppgår till 45 000 kronor. Därefter sänks bonusen med 583 kronor per gram upp till 60 gram per kilometer som ger en bonus på 10 000 kronor.
Om bilen släpper ut 60 gram koldioxid per kilometer blir bonusbeloppet cirka 10 000 kronor. Vid ett utsläpp på 20 gram koldioxid per kilometer blir beloppet 33 700 kronor.

Malus
107 kronor per gram koldioxid som bilen släpper ut vid blandad körning per kilometer utöver 90 gram upp till 130 gram. Utsläpp vid blandad körning över 130 gram per kilometer kostar 132 kronor per gram.

För alla bilar tillkommer ett grundbelopp på 360 kronor. Dieselbilar får även betala ett miljötillägg på 250 kronor och ett bränsletillägg. Bränsletillägget = antalet gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer vid blandad körning multiplicerat med 13,52.

Släpper en bensinbil ut exempelvis 100 gram koldioxid per kilometer blir fordonsskatten 1 430 kronor per år under de tre första åren. För en dieseldriven bil blir skatten 3 032 kronor per år.

Så tar du reda på vad som gäller för din bil

Kändes detta krångligt?

Det tycker vi också. Men för dig som vill få lite koll på hur mycket fordonsskatt du betalar idag kan du logga in på Transportstyrelsen och se vad som gäller för din bil. Funderar du på att köpa en ny bil rekommenderar vi att du kontrollerar med din bilhandlare exakt vad som gäller för den modell du är intresserad av.

Vad tycker du om bonus-malus systemet?

Vi är nyfikna på vad du tycker. Lämna gärna din kommentar här under och berätta!


Skriven av Mikael Karlsson på Finansportalen

Läst klart? Dags att jämföra bilförsäkring!

Jämför bilförsäkringar och hitta en bra försäkring för din bil.

ABC123

Spartips för dig och din plånbok

Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!

Skriv din e-postadress här

Läs vidare

Nästa artikel

Hur hög är en låg fondavgift? Bör vi bry oss?

1 minuts läsning

Inom premiepensionen och de kollektivavtalade tjänstepensionerna finns rabatter som brukar hålla nere avgiftsspannet till mellan 0,10 - 0,90%. Med stöd i forskningen tjatar vi ofta om vikten av låga avgifter. Vad som är en låg avgift beror i våra ögo...

Föregående artikel
Går börsen upp 8 procent per år i genomsnitt?
1 minuts läsning