Detta kan hända om du inte betalar dina räkningar i tid

christina_sahlberg
Christina Sahlberg
Privatekonomi /
2 minuters läsning
Detta kan hända om du inte betalar dina räkningar i tid

Om du inte betalar en räkning i tid får du en eller två påminnelsefakturor. Därefter går den obetalda räkningen vanligtvis till inkasso, och om du inte betalar då går skulden vidare till Kronofogden. Det kan innebära att du får en betalningsanmärkning och i förlängningen att du blir utmätt.

Ett ärendes gång

  • Påminnelsefaktura. Är du sen med en betalning får du i de flesta fall en påminnelsefaktura av företaget du har en skuld till. En del företag skickar fakturan direkt till inkasso, men det vanliga är att du först får en eller två påminnelsefakturor. Påminnelsefakturan omfattar ofta en påminnelseavgift och en dröjsmålsränta. Påminnelseavgiften är en engångsavgift och dröjsmålsräntan tickar på till dess att du har betalat din skuld.
     
  • Inkasso. Om du fortfarande inte betalar fakturan hamnar din skuld troligtvis hos ett inkassoföretag. Det är företaget som du har en skuld till som har vänt sig dit för att få hjälp att driva in skulden. Företaget kan också gå direkt till Kronofogden utan att anlita ett inkassoföretag. Inkassoföretaget tar även det ut en avgift och lägger ofta på en dröjsmålsränta. Din skuld växer alltså ju längre du väntar med att betala den.
     
  • Kronofogden. Oavsett om företaget du är skyldig pengar först har anlitat ett inkassoföretag eller inte vänder de sig till Kronofogden om du inte betalar din skuld. Kronofogden är en statlig myndighet vars uppgift är att skapa en balans mellan den som ska ha betalt (företaget) och den som ska betala (du). Om företaget du är skyldig pengar vänder sig till Kronofogden så kommer Kronofogden kontakta dig. Du får då ett brev med ett så kallat betalningsföreläggande. Det är en förfrågan om du anser dig vara skyldig pengarna eller inte. Om du inte håller med om skulden så som den är beskriven måste du bestrida den. I brevet från Kronofogden står det hur du gör och hur lång tid du har på dig. Om du vill men inte kan betala din skuld är det inte för sent att kontakta företaget du är skyldig pengar. Fråga om ni kan sätta upp en avbetalningsplan för att du ska kunna betala av skulden. Om ni kommer överens om en plan är det viktigt att företaget drar tillbaka sitt ärende från Kronofogden.
     
  • Betalningsanmärkning. Om du inte betalar din skuld och inte heller kommer överens om en avbetalningsplan med företaget du är skyldig pengar så kan du få en betalningsanmärkning. Det är ett tecken på att du inte har skött dina betalningar. 

    Betalningsanmärkningen finns registrerad hos alla kreditupplysningsföretag i Sverige under tre år. Den försvinner alltså inte även om du senare betalar din skuld. En betalningsanmärkning kan resultera i att du får svårt att få hyreslägenhet, lån, bankkort, mobilavtal och till och med vissa jobb. Gör alltså allt du kan för att undvika betalningsanmärkningar!
     
  • Utmätning. Om du fortfarande inte betalar din skuld så kan företaget du är skyldig pengar kräva betalning av dig via Kronofogden. Då kan Kronofogden begära utmätning. Det innebär att de undersöker om du har några tillgångar på banken eller saker som går att sälja. Den vanligaste utmätningen är dock på din lön. Det innebär att en del av din lön varje månad går till den du är skyldig pengar till dess att din skuld är betald.
Christina Sahlberg, author

Om skribenten

Christina Sahlberg, Sparekonom på Compricer

Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.

År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och två år senare debuterade hon som författare med boken “Fixa din privatekonomi” på Roos & Tegnérs bokförlag. 2021 gav hon ut boken “Egen ekonomi” på samma förlag.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi - till din brevlåda - varje vecka.

Vi har mottagit din anmälan till vårt nyhetsbrev. Du kan såklart avanmälan dig när du vill.

De senaste artiklarna

Visa alla artiklar

Relaterade artiklar


Läs vidare


Nästa artikel

Hur kan man sänka elräkningen?

2 minuters läsning

Elräkningen dimper ner varje månad och ska betalas. Men fakturorna är sällan särskilt pedagogiska – det är svårt att veta exakt vad man betalar för och hur man kan påverka slutsumman. Vad spelar en släckt lampa för roll egentligen? D...

Föregående artikel
Adress

Postadress:
Compricer AB
Luntmakargatan 18
111 37 Stockholm

Organisationsnummer:
556655-5727
Kundtjänst

Försäkring, El och Privatlån
Telefonnummer: 08 - 5000 2000
E-post: info@compricer.se

Öppettider:
09.00 - 18.00 (vardagar)

Bolån
Telefonnummer: 0771 - 190 190
E-post: bolanservice@compricer.se

Öppettider:
09.00 - 17.00 (mån-tors)
09.00 - 16.00 (fredagar)
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Vi hjälper varje dag tusentals konsumenter att spara pengar genom att jämföra och byta leverantör inom exempelvis försäkringar, el och lån. Tjänsten är helt kostnadsfri för dig och vi hjälper även till via telefon om du önskar. Vi är registrerade som försäkringsdistributör hos Bolagsverket och står under Finansinspektionens tillsyn. Du kan känna dig trygg med att använda våra tjänster.
Compricer har blivit utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)
Utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)