Kunderna förlorar på bankens rådgivning

Christina Sahlberg
Christina Sahlberg
2 minuters läsning
Kunderna förlorar på bankens rådgivning

En studie som utfördes av Kungliga Tekniska Högskolan visar att konsumenter gjorde sämre finansiella val när de rådfrågade en bankrådgivare än om de gjorde valen på egen hand.


Hur är detta möjligt? Är det inte rådgivarna på bankerna som är experterna? Ska vi inte kunna lita på dem?

Jag tror att de har bättre kunskap och större erfarenhet av finansiella produkter än de flesta som inte jobbar med placeringar, lån och sparande varje dag har. Men de är inte oberoende rådgivare. Deras högsta mål är inte att ge dig sina bästa råd som just du behöver – utan de vill, naturligt, maximera nyttan för sig själva och sin arbetsgivare. Och det betyder inte att de är oärliga personer. De gör bara sitt jobb. Enligt en rapport från Finansinspektionen tjänade rådgivare upp till tio gånger mer i provision på dyra finansiella produkter jämfört med mer för kunden fördelaktiga sparformer. Har du tex någon gång fått tipset att investera i en billig indexfond från din bankman?

Vi kan jämföra detta med tex fastighetsmäklare. Jag var på en lägenhetsvisning i veckan och mäklaren i fråga fick oss att förstå att detta var lägenheten för oss. Alla våra invändningar vändes till fördelar. Hade han plötsligt sagt: ”Vår konkurrent fastighetsbyrån X har ett objekt ute som skulle passa er mycket bättre” hade vi nog gapat av förvåning. Nu pratade mäklaren till och med ner ett eget objekt som han hade som vi var intresserade av. Det var tydligt att han ville ”bli av med” lägenheten vi var och tittade på, inte sälja lägenheten som passade bäst för oss. Han ville maximera nyttan för sig själv och sin arbetsgivare.

De flesta av oss skulle nog gärna kunna vända oss till en rådgivare och känna oss trygga över att personen i fråga gav oss oberoende råd, råd som vi kan lita på. Råd utifrån våra förutsättningar. Jag har letat med ljus och lykta efter en sån rådgivare men har fortfarande inte funnit någon. Jag lovar att säga till när jag gör det.

Så till dess, vad gör man?

  • Tro inte på allt din bankkontakt säger. Be honom eller henne motivera allt de föreslår och gå hem och räkna själv. Och jämför med andra produkter/tjänster och andra banker.
     
  • Gå aldrig bara till en bank när det tex är dags för omförhandling av ditt bostadslån. Jämför räntor och villkor. Byt bank om du får ett bättre erbjudande från en annan bank. Var otrogen.
     
  • Var inte passiv. Genom att inte välja/byta/jämföra förlorar du tusenlappar om året. Trogna kunder får sämre boränta.
Christina Sahlberg

Om skribenten

Christina Sahlberg, Sparekonom Compricer

Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.

År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och två år senare debuterade hon som författare med boken “Fixa din privatekonomi” på Bokförlaget Polaris. 2021 gav hon ut böckerna “Egen ekonomi” och "Ekonomikalendern" på samma förlag.

Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!

Vi har mottagit din anmälan till vårt nyhetsbrev. Du kan såklart avanmälan dig när du vill.

De senaste artiklarna

Visa alla artiklar

Relaterade artiklar


Läs vidare


Nästa artikel

Är du kund hos Eon? Då ökar dina elavgifter snart med 10 %

1 minuts läsning

I snitt har elkunderna fått se avgifterna för elnätet öka med 25 procent på fem år När du faktureras för din elförbrukning får du betala dels till elnätsbolaget (för transporten av elen) och till elhandelsbolaget (för sjä...

Föregående artikel
Adress

Postadress:
Compricer AB
Luntmakargatan 18
111 37 Stockholm

Organisationsnummer:
556655-5727
Kundtjänst

Få personlig rådgivning av våra handläggare, helt kostnadsfritt!

Telefonnummer: 08 - 5000 2000
E-post: info@compricer.se

Öppettider: 09.00 - 18.00 (vardagar)
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Vi hjälper varje dag tusentals konsumenter att spara pengar genom att jämföra och byta leverantör inom exempelvis försäkringar, el och lån. Tjänsten är helt kostnadsfri för dig och vi hjälper även till via telefon om du önskar. Vi är registrerade som försäkringsdistributör hos Bolagsverket och står under Finansinspektionens tillsyn. Du kan känna dig trygg med att använda våra tjänster.
Compricer har blivit utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)
Utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)