Nya regler för bolån – bättre för oss bolånetagare!

Christina Sahlberg
Christina Sahlberg
1 minuts läsning
Nya regler för bolån – bättre för oss bolånetagare!

Vid årsskiftet infördes nya regler om bolån i konsumentkreditlagen. Tex ska du inte behöva bli så kallad ”helkund” för att få låna till din bostad.


Dessa nya regler ska förtydliga och förenkla för oss som ska ta bolån:

  • Om banken eller låneförmedlaren erbjuder rådgivning om bolån ska rådgivningen följa vissa kvalitetskrav och grunda sig på låntagarens behov, ekonomi och personliga förhållanden.
     
  • När du ansöker om bolån ska du få ett faktablad om lånet med uppgifter om räntesats, avgifter, amorteringar och villkor för att förtidsinlösa lånet. Uppgifterna ska vara anpassade till just dina lånebehov och ekonomi och bygga på en (åtminstone preliminär) kreditprövning.
     
  • Banken eller låneförmedlaren kan inte kräva att du ska vara ”helkund” eller köpa andra tjänster för att du ska få lånet.
     
  • Banken eller låneförmedlaren ska redovisa vilka faktorer som ligger till grund för räntan de erbjuder just dig.
     
  • Du ska få ett förslag till en individuell amorteringsplan och beskrivning av hur olika alternativ påverkar kommande räntebetalningar.
     
  • När du har fått lånet beviljat, ska du få ett bindande erbjudande och minst sju dagar på dig att överväga erbjudandet om bolån.


(Källa: Hallå konsument, Konsumentverket)

Ps. Glöm inte bort att se över ditt lån och din ränta. Har ränterabatten gått ut sitter du kanske och betalar listräntan vilket ingen ska göra. Skillnaden mellan listräntan och snitträntan (den ränta bankerna i snitt lånar ut till) är knappt 0,5 procent vilket betyder 3 500 kronor per år för varje miljon du har i lån.

Christina Sahlberg

Om skribenten

Christina Sahlberg, Sparekonom Compricer

Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.

År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och två år senare debuterade hon som författare med boken “Fixa din privatekonomi” på Bokförlaget Polaris. 2021 gav hon ut böckerna “Egen ekonomi” och "Ekonomikalendern" på samma förlag. År 2022 blev hon nominerad till Årets Sparprofil.

Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!

Vi har mottagit din anmälan till vårt nyhetsbrev. Du kan såklart avanmälan dig när du vill.

De senaste artiklarna

Visa alla artiklar

Relaterade artiklar


Läs vidare


Nästa artikel

Ska man ta en extra reseförsäkring?

2 minuters läsning

Men så tänkte jag, vänta nu, läste precis i en undersökning av Trygg-Hansa att: Drygt en av fem svenskar (23 %) vet inte vad villkoren i hemförsäkringens reseskydd innebär.   12 procent vet inte ens om att det ingår reseskydd i deras...

Föregående artikel
Adress

Postadress:
Compricer AB
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

Organisationsnummer:
556655-5727
Kundtjänst

Få personlig rådgivning av våra handläggare, helt kostnadsfritt!

Telefonnummer: 08 - 5000 2000
E-post: info@compricer.se

Öppettider: 08:00 - 18:00 (vardagar)
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Vi hjälper varje dag tusentals konsumenter att spara pengar genom att jämföra och byta leverantör inom exempelvis försäkringar, el och lån. Tjänsten är helt kostnadsfri för dig och vi hjälper även till via telefon om du önskar. Vi är registrerade som försäkringsdistributör hos Bolagsverket och står under Finansinspektionens tillsyn. Du kan känna dig trygg med att använda våra tjänster.
Compricer har blivit utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)
Utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)