Varför du bör ha koll på lönekontot

Emma Persson
Emma Persson
1 minuts läsning
Varför du bör ha koll på lönekontot

Vart tar alla pengar egentligen vägen och varför är det bra att ha lite koll? Jag ser åtminstone tre uppenbara skäl.

Jag tror att de flesta, precis som jag, har ett konto där majoriteten av familjens transaktioner sker. Du kanske kallar det transaktionskonto, lönekonto, privatkonto eller personkonto men du förstår säkert vilket jag menar. Lönen kommer in och autogiron och stående överföringar dras. Har du bankkortet kopplat till kontot blir det sen många kortköp under månaden och har ni dessutom ett gemensamt konto i familjen blir det ännu fler transaktioner.

Det finns en utmaning med att det blir så många kontotransaktioner och det är att det blir svårt att behålla en överblickbarhet. Kanske undrar du var alla pengar egentligen tar vägen. Men varför är det då bra att hålla lite koll? Jag ser åtminstone tre uppenbara skäl

1. Det är bra att då och då kontrollera så att inget otillbörligt har skett på kontot. Det finns en liten risk att dina kortuppgifter hamnar i orätta händer eller att det blir fel vid ett kortköp. I det första fallet bör du spärra kortet och reklamera till din bank eller kortutgivaren. I det andra ska du i först hand kontakta butiken där du gjort köpet. Spara gärna underlaget till kommunikationen med butiken eller säljaren.

2. Ibland kanske du tackar ja till ett erbjudande av typen ”3 månader kostnadsfritt, därefter 79 kr/månad”. I många fall ombeds du lämna dina kortuppgifter i början av den kostnadsfria perioden och sen är det lätt att det bara rullar på. Kontrollera att du bara har de abonnemang du verkligen vill ha.

3. Håll koll på hur, när och vad du handlar. Kanske kan du se ett mönster av att det rinner iväg för mycket pengar under helgen eller så har matkostnaderna stuckit iväg utan att du vet varför. Det kan finnas små åtgärder att ta till som ger stor effekt i det långa loppet.

Grunden till en god vardagsekonomi är att ha koll på vad som sker i den. Det får du bara om du vet vad som händer på kontot och varför.

Lycka till!

Emma Persson

Om skribenten

Emma Persson, Privatekonom Länsförsäkringar

Emma Persson är privatekonom på Länsförsäkringar och har arbetat länge i bankbranschen. Hon vill sprida kunskap och hjälpa människor att fatta kloka beslut kring sin privatekonomi - t ex boende, sparande och försäkringar.

Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!

Vi har mottagit din anmälan till vårt nyhetsbrev. Du kan såklart avanmälan dig när du vill.

De senaste artiklarna

Visa alla artiklar

Relaterade artiklar


Läs vidare


Nästa artikel

Får du ersättning från hemförsäkringen vid ett benbrott?

2 minuters läsning

En olycksfallsförsäkring kan ge ersättning för bestående besvär (medicinsk invaliditet), sveda och värk, ersättning för vård/sjukhusvistelse, ersättning för ärr, ersättning vid dödsfall, behandling, medicin och resor o...

Föregående artikel
Adress

Postadress:
Compricer AB
Luntmakargatan 18
111 37 Stockholm

Organisationsnummer:
556655-5727
Kundtjänst

Få personlig rådgivning av våra handläggare, helt kostnadsfritt!

Telefonnummer: 08 - 5000 2000
E-post: info@compricer.se

Öppettider: 09.00 - 18.00 (vardagar)
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Vi hjälper varje dag tusentals konsumenter att spara pengar genom att jämföra och byta leverantör inom exempelvis försäkringar, el och lån. Tjänsten är helt kostnadsfri för dig och vi hjälper även till via telefon om du önskar. Vi är registrerade som försäkringsdistributör hos Bolagsverket och står under Finansinspektionens tillsyn. Du kan känna dig trygg med att använda våra tjänster.
Compricer har blivit utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)
Utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)