50 miljarder kronor årligen kostar våra dåliga val

christina_sahlberg
Christina Sahlberg
Privatekonomi /
2 minuters läsning
50 miljarder kronor årligen kostar våra dåliga val

Köp av tjänster upplevs som mer komplexa än köp av produkter. Ändå använder fler jämförelsetjänster för att jämföra varor än för att jämföra tjänster. Försäkringar och bank- och finanstjänster är allra svårast för konsumenter, visar rapporten.


Mer att spara genom att välja rätt tjänst än genom att jämföra varor

Konsumentverkets Konsumentrapport 2018 visar att investering/pension, el och försäkringar hamnar på topplistan över vad vi konsumenter anser vara de mest problematiska marknaderna. Dåliga förutsättningar på marknaderna resulterar bland annat i att köp inte uppfyller behoven och att konsumenterna blir missnöjda. Enligt en tidigare rapport från Konsumentverket så är konsumenternas totala kostnader för misslyckade köp cirka 50 miljarder kronor årligen.

Vi är bra på att använda jämförelsetjänster för att jämföra mellan olika leverantörer när vi står inför ett köp av en produkt såsom en kaffemaskin, ett par skor eller en mobiltelefon. Men när det kommer till tjänster är vi sämre trots att det ofta är tusenlappar det skiljer mellan leverantörer – men kanske hundralappar när du jämför produkter. Ofta kontaktar vi vår nuvarande leverantör, tex vår bank, och tecknar oss för en ny tjänst där utan att jämföra mellan andra banker.

Vi vill gärna hjälpa till med att göra det komplicerade enkelt. Hjälpa till att spara pengar och välja det bästa avtalet.

Hos oss kan du jämföra ditt elavtal, dina försäkringar, sparkonto, lån och lite annat smått och gott. Du kan jämföra direkt på vår sida eller ringa oss så får du prata med en rådgivare som är kunnig inom området.

Christina Sahlberg, author

Om skribenten

Christina Sahlberg, Sparekonom på Compricer

Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.

År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och två år senare debuterade hon som författare med boken "Fixa din privatekonomi: smarta lifehacks för mer pengar och ett rikare liv" på Roos & Tegnérs bokförlag.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi - till din brevlåda - varje vecka.

Vi har mottagit din anmälan till vårt nyhetsbrev. Du kan såklart avanmälan dig när du vill.

De senaste artiklarna


Relaterade artiklar


Läs vidare


Nästa artikel

Vilka frågor vill du ställa till riksdagspartierna?

1 minuts läsning

Vad vill du ställa för frågor? Vilka frågor bör vi ställa till de åtta partierna i riksdagen: Socialdemokraterna, Moderata, Miljöpartiet, Liberalerna, Centerpartiet, Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Kristdemokraterna? Vad vill du veta o...

Föregående artikel