Reklamation - Så gör du när du ska reklamera

Christina Sahlberg
Christina Sahlberg
4 minuters läsning
Reklamation - Så gör du när du ska reklamera

Här kan du läsa allt du behöver veta om reklamation av en vara eller tjänst. Få tips på vilka lagar och regler som gäller och hur du går tillväga när du ska reklamera.

Om att reklamera en vara eller tjänst


Har du köpt en vara eller tjänst som det visar sig vara något fel på har du rätt att göra en reklamation. Här berättar vi hur du går tillväga för att reklamera och bra saker att tänka på.
 

Reklamation - vad det innebär att reklamera


Att reklamera en vara eller tjänst innebär att du begär från näringsidkaren att de antingen åtgärdar felet, byter ut, gör prisavdrag eller häver köpet. Du har alltid rätt att reklamera inom en viss tid med stöd av konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen.
 

Reklamera en vara


Om du köpt en vara som det var fel på redan när du fick den, ett så kallat ursprungligt fel, har du enligt konsumentköplagen rätt att reklamera varan. Felet behöver inte ha visat sig direkt utan kan visa sig en tid efter att du köpt varan. Du måste dock göra en reklamation inom två månader från det att du upptäckt felet. Ett fel kan vara att varan är trasig, fungerar dåligt eller inte stämmer överens med den information du fått innan köpet.

Vill du reklamera varan har du i första hand rätt att få felet åtgärdat. Efter det har du rätt att kräva ett rimligt prisavdrag, exempelvis vad det kommer kosta dig att få felet åtgärdat av ett annat företag. Till sist har du rätt att häva köpet. Du lämnar då tillbaka varan och får pengarna tillbaka.
 

Reklamera en tjänst


Om du köpt en tjänst och upptäcker ett fel har du rätt att reklamera den enligt konsumenttjänstlagen. Även här har du i första hand rätt att få felet åtgärdat av företaget, i andra hand kan du kräva ett prisavdrag och i tredje hand kan du begära att häva köpet. Du har tre år på dig att reklamera tjänster såsom förvaringstjänster och tjänster kring lösa saker. Gäller tjänsterna arbete på mark, byggnader eller andra fasta saker har du tio år på dig att reklamera tjänsten.
 

Så reklamerar du en vara eller tjänst
 

  1. Börja med att ta reda på vilka rättigheter du har enligt konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen.
     
  2. Dokumentera felet genom att ta en bild eller filma. Går felet inte att dokumentera kan du beskriva felet så noggrant du kan.
     
  3. Kontakta företaget som du har köpt varan eller tjänsten av och säg att du vill reklamera. Skriv gärna till företaget. Då har du bevis på att du har klagat och i rätt tid. Berätta vad du har köpt och när, beskriv felet och vad du önskar för åtgärd av företaget.

Har du köpt en tjänst som du vill reklamera har du rätt att hålla inne din betalning om arbetet inte påbörjas eller avslutas enligt överrenskommen tidsplan.
 

Reklamation utan kvitto


Du har rätt att reklamera utan kvitto. Du kan exempelvis visa upp ett kontoutdrag istället. Du behöver dock kunna bevisa när du har gjort ditt köp, av vem och till vilket pris. Har du köpt flera varor vid samma tillfälle kan det hända att ett kontoutdrag inte räcker som bevis om det inte visar de olika delarna separat.
 

Om du hamnar i tvist med en näringsidkare


Allmänna Reklamationsnämnden - ARN


Hamnar du i en tvist med ett företag och de inte går med på dina krav kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Nämnden tittar på ditt ärende och ger sedan en rekommendation på hur tvisten ska lösas, vilket de flesta företag följer. Att pröva ditt ärende hos ARN är kostnadsfritt.

Skulle företaget inte följa ARNs rekommendationer är nästa steg att vända sig till en svensk domstol.
 

Domstol


En tvist som avgörs i en svensk domstol är tvingande det vill säga beslutet måste följas. Att vända sig till en domstol kostar pengar och den som förlorar kan bli tvungen att betala motpartens rättegångskostnader. I de flesta hemförsäkringar finns ett rättsskydd för att kunna stötta vid domstolstvister.
 

Om företaget är skyldig dig pengar


Skulle tvisten handla om att företaget är skyldig dig pengar kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Ansökan kostar 300 kronor. Skulle företaget bestrida betalningsföreläggandet anses ärendet avslutat och nästa steg är i sådana fall att ansöka om en tvistelösning i domstol.

Christina Sahlberg

Om skribenten

Christina Sahlberg, Sparekonom Compricer

Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.

År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och fyra år senare blev hon nominerad till Årets Sparprofil. Christina är dessutom författare till fyra olika böcker om privatekonomi.

Spartips för dig och din plånbok

Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!

Skriv din e-postadress här

Läs vidare

Nästa artikel

Världens rikaste land 2023 (Topp 10)

3 minuters läsning

Om världens rikaste land När man jämför länders ekonomiska status brukar man utgå från ett lands bruttonationalprodukt, BNP, som visar den totala försäljningen av varor och tjänster som landet haft under ett år. De...

Föregående artikel
Så hanterar du en vattenskada
5 minuters läsning