Vid vilka köp kan det tas en UC på mig?

Privatekonomi /
1 minuts läsning
Vid vilka köp kan det tas en UC på mig?

Att ha många UCs är ju inte så bra har jag hört - men när tas det UCs? Lån förstår jag men elavtal? Mobilavtal? Tack!

Hej!
En kreditupplysning får bara göras om det finns legitima behov till det. Det här innebär att du behöver ha ingått eller ska ingå ett kreditavtal med ett företag, alternativt att ett företag av annan anledning ska göra en ekonomisk riskbedömning av din privatekonomi.

Det kan exempelvis handla om att du vill dela upp en betalning för en vara eller tjänst, att du ska hyra en lägenhet eller låna till ett bilköp. Elavtal och mobilavtal är exempel på tjänster som du oftast betalar i efterskott vilket gör att bolagen vill ha koll på hur du har skött dina tidigare betalningar, innan ni ingår avtal, som en sorts trygghet.

Den som är ansvarig för att säkerställa att det finns ett legitimt behov är de så kallade kreditupplysningsföretagen, det vill säga de som lämnar ut kreditupplysningar. Med det här som bakgrund så är det lite svårt att ge ett mer specifikt svar. Om du upplever att kreditprövningen inte varit nödvändig så kan man anmäla detta hos kreditupplysningsföretagen så de får redogöra sin ståndpunkt i frågan.

Svaret på vår läsares fråga är skrivet av Magnus Hjelmér, Vardagsekonom ICA Banken och expert i Compricers Expertpanel

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi - till din brevlåda - varje vecka.

Vi har mottagit din anmälan till vårt nyhetsbrev. Du kan såklart avanmälan dig när du vill.

De senaste artiklarna

Visa alla artiklar

Relaterade artiklar


Läs vidare


Nästa artikel

10 sätt som sänker din bolåneränta

5 minuters läsning

Känner du igen dig i känslan av att hela din lön försvinner direkt när dina fasta boendekostnader är betalda? Oavsett om du ska köpa en ny bostad eller helt enkelt tycker att du betalar för mycket i ränta på bolånet, kan det vara läge ...

Föregående artikel
Adress

Postadress:
Compricer AB
Luntmakargatan 18
111 37 Stockholm

Organisationsnummer:
556655-5727
Kundtjänst

Försäkring, El och Privatlån
Telefonnummer: 08 - 5000 2000
E-post: info@compricer.se

Öppettider:
09.00 - 18.00 (vardagar)

Bolån
Telefonnummer: 0771 - 190 190
E-post: bolanservice@compricer.se

Öppettider:
09.00 - 17.00 (mån-tors)
09.00 - 16.00 (fredagar)
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Vi hjälper varje dag tusentals konsumenter att spara pengar genom att jämföra och byta leverantör inom exempelvis försäkringar, el och lån. Tjänsten är helt kostnadsfri för dig och vi hjälper även till via telefon om du önskar. Vi är registrerade som försäkringsdistributör hos Bolagsverket och står under Finansinspektionens tillsyn. Du kan känna dig trygg med att använda våra tjänster.
Compricer har blivit utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)
Utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)