Så fungerar öppet köp

Christina Sahlberg
Christina Sahlberg
4 minuters läsning
Så fungerar öppet köp

Öppet köp innebär att du har rätt att lämna tillbaka en vara inom en viss tid och få pengarna tillbaka. Läs mer om vilka regler som gäller för öppet köp här.

Du har säkert sett hur butikerna skyltar med öppet köp när du handlar något? Men vad menas egentligen med öppet köp och vilka regler är det som gäller? Det och mycket mer går vi igenom här!
 

Vad är öppet köp?


Öppet köp innebär kort och gott att du har rätt till att lämna tillbaka en vara som du har köpt och få pengarna tillbaka. Vanligen är tiden för öppet köp begränsad och olika butiker har olika regler. Är du osäker kan du alltid läsa på kvittot vad som gäller för det du har köpt.
 

Vad innebär bytesrätt?


Du kan även få det som kallas för bytesrätt när du köpt en vara. Detta innebär att du har rätt att byta en vara mot en annan. Många gånger kan du få ett tillgodokvitto i butiken om du inte hittar en ny vara direkt. Då kan du använda tillgodokvittot som betalning för en vara i butiken vid ett senare tillfälle.
 

Öppet köp är ingen lag


Det är alltid butikerna själva som bestämmer om de vill ge dig öppet köp eller bytesrätt. Det finns alltså ingen lag som säger att detta är något de måste erbjuda. Eftersom det är frivilligt bestämmer butiken även reglerna själva och dessa kan skilja sig mycket. Vissa butiker erbjuder inte öppet köp alls medan andra erbjuder öppet köp i 30 dagar. Hos vissa butiker får du öppna och prova varan medan du hos andra endast får lämna tillbaka varan om du inte har öppnat förpackningen.

Eftersom öppet köp är frivilligt och reglerna kring det kan variera mycket mellan olika butiker är det alltid bra att kontrollera villkoren för köpet innan om det är så att du eventuellt tänker använda dig av det.
 

Spara kvittot!


Nästintill alla butiker som erbjuder öppet köp har som krav att du ska visa upp kvittot i samband med att du lämnar tillbaka varan. Detta som ett bevis på att du verkligen har köpt varan hos dem och vid vilken tidpunkt det har skett. Ta därför alltid för vana att spara kvittot när du köper något.
 

Så vet du om du har öppet köp


Många gånger står det på kvittot om butiken har öppet köp och i så fall i hur många dagar. Är du osäker på vilka regler som gäller är det enklast att kontakta butiken. Det är alltid bra att kolla med butiken redan innan köpet så du inte missar någon viktig detalj kring vad som gäller för att du ska kunna få lämna tillbaka varan.
 

Skillnad på öppet köp och ångerrätt


Det är lätt att förväxla öppet köp och ångerrätt eftersom båda begreppen innebär att du kan lämna tillbaka en vara. Ångerrätt gäller endast när du köper något på distans, exempelvis på nätet. Då har du alltid ångerrätt enligt lag, vanligen i 14 dagar, och kan skicka tillbaka varan inom denna tid.

Lagen som reglerar distansköp heter lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59).
 

Reklamera en felaktig vara


Oavsett om butiken har öppet köp eller inte har du enligt konsumentköplagen rätt att reklamera en vara som är felaktig. Detta om felet fanns redan när du tog emot varan (även om felet inte visar sig direkt) och det var mindre än tre år sedan du köpte varan.
 

Om du hamnat i tvist med en näringsidkare


Allmänna Reklamationsnämnden - ARN


Hamnar du i en tvist med ett företag och de inte går med på dina krav kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Nämnden tittar på ditt ärende och ger sedan en rekommendation på hur tvisten ska lösas, vilket de flesta företag följer. Att pröva ditt ärende hos ARN är kostnadsfritt.

Skulle företaget inte följa ARNs rekommendationer är nästa steg att vända sig till en svensk domstol.
 

Domstol


En tvist som avgörs i en svensk domstol är tvingande det vill säga beslutet måste följas. Att vända sig till en domstol kostar pengar och den som förlorar kan bli tvungen att betala motpartens rättegångskostnader. I de flesta hemförsäkringar finns ett rättsskydd för att kunna stötta vid domstolstvister.
 

Om företaget är skyldig dig pengar


Skulle tvisten handla om att företaget är skyldig dig pengar kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Ansökan kostar 300 kronor. Skulle företaget bestrida betalningsföreläggandet anses ärendet avslutat och nästa steg är i sådana fall att ansöka om en tvistelösning i domstol.

Christina Sahlberg

Om skribenten

Christina Sahlberg, Sparekonom Compricer

Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.

År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och fyra år senare blev hon nominerad till Årets Sparprofil. Christina är dessutom författare till fyra olika böcker om privatekonomi.

Spartips för dig och din plånbok

Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!

Skriv din e-postadress här

Läs vidare

Nästa artikel

Inflationen sjönk - men ändå inte. Vad betyder siffrorna? Och vad händer med våra bolån?

2 minuters läsning

Vad är inflation och hur mäts den? Inflation är enkelt förklarat en prisökning på varor och tjänster som innebär att våra pengar blir mindre värda. Inflationen mäts genom att man beräknar och jämför hur mycket konsumentpri...

Föregående artikel
Börsnedgång och lågkonjunktur - när såg du över dina PPM-fonder?
2 minuters läsning