För det första måste du känna dig säker på att det är ett seriöst företag du köper av. Så att du får dina varor när du betalt. För det andra behöver du göra en så säker betalning som möjligt. Gör inköp helst enbart på sidor som är säkra, syns med ett hänglås i webbadressraden (en SSL-certifering), samt att adressen börjar med https://.

Med kortbetalning ska du använda virtuella kort eller kort säkrade med den globala standarden: Verified by Visa eller MasterCard SecureCode. Betalar du med kreditkort kan det vara lättare att häva betalningen och köpet om det blir något fel. Då omfattas betalningen av konsumentköplagen. Direkt banköverföring har inte det skyddet.

Att använda betalningsförmedlare (escrow) kan vara ett annat sätt, men det finns också bedragare inom denna sektor. En betalningsförmedlare säkrar pengarna så att leverantören känner sig trygg med att få betalt innan han skickar över varorna. Och du som köpare godkänner utbetalningen när du fått och inspekterat varan. PayPal är ett sådant sätt att betala. Utlandsbetalning genom din Internetbank är ett tredje sätt, men det lämpar sig bäst om du får en faktura som du betalar efter leverans. Något att föredra om det handlar om större inköp.

Det finns märkningssystem för tryggare e-handel. Det kan heta olika i olika länder. Hänvisar ett företag till ett sådant ”trustmark” kan du kolla med organisationen att det stämmer att företaget är anslutet. Om du sedan är missnöjd med ditt köp finns vissa regler för köp inom EU. Du har till exempel alltid minst sju dagars ångerrätt. Läs mer på KonsumentEuropas hemsida om e-handel. Det finns ju också regler kring moms och tull vid köp från utlandet.

Ylva Yngveson
Privatekonom
Swedbank