Hysterin kring spelet Pokémon Go fortsätter, vi har sett flera exempel där spelare fullkomligt stormar parker och gator för att fånga en ovanlig pokémon. Spelet är en total succé! Frågan jag ställer mig är om vi än en gång luras in i gapet på en stor pengamaskin som fullkomligt överöser oss med riktade säljbudskap.

För inte så länge sedan hade vi reklamfri tv, 1991 lanserade den första reklamfinansierade kanalen i det svenska tv-nätet, TV4. Idag möter vi reklam så fort vi tar upp vår telefon eller datorn. Facebook tjänade första kvartalet 2016 cirka 12,2 miljarder där den största delen av vinsten kommer från reklam. Google tjänade cirka 34 miljarder första kvartalet 2016. 1,65 miljarder personer loggade in på sitt Facebook-konto minst en gång i månaden under första kvartalet 2016, förstå vilken räckvidd!

För att företag ska nå ut med sitt budskap till den yngre publiken är det vanligt att använda Youtube-profiler eller stjärnbloggare. Dessa digitala kändisar filmar eller bloggar om när de ”testar” olika produkter som de fått av företag och ger sitt utlåtande.

De som fortfarande läser papperstidning nås också av reklam, nästan på alla sidor. Reklam är idag så frekvent förekommanade att vi nästan inte lägger märke till det, eller gör vi det? Vi nås varje dag av 5 000 budskap, 200 övertalningsförsök men bara 1-2 procent av kommunikationen når vårt medvetande.

Vad har då reklamstatistik med Pokémon att göra? Just nu diskuteras det huruvida spelet kommer användas i olika reklamsyften för att dra in mer pengar till tillverkaren. Exempelvis pratar man om möjligheten för företag att betala för att en eftertraktad pokémon ska finnas i just deras butik att fånga. McDonalds är först ut med att sponsra så kallade ”gym”, som man med jämna mellanrum behöver uppsöka som spelare. Gymmen är placerade i 3 000 av McDonalds restauranger i Japan. Många kommer troligtvis att besöka restaurangerna i annat syfte än att äta eller dricka men kanske blir lockade när man väl är på plats. Ni förstår att möjligheterna är oändliga för att nå en attraktiv publik som nås av budskap medan de spelar.

Jag kan se många fördelar med Pokémon Go i form av träning och ökad vilja att vistas ute. Jag tycker det kittlar med att kunna kombinera den digitala och verkliga världen. Men jag oroar mig för svårigheten att göra neutrala och medvetna val när vi nås av sådan kirurgisk marknadsföring som många inte ens är medvetna om. Därför tycker jag att du ska fortsätta ha kul och jaga pokémon, men kom ihåg att McDonalds och andra företag jagar dig med samma mantra som du och Ash Ketchum: måste fånga fler!