Våren är på intåg, när vi tar fram sommarmöblerna upptäcker många hur mycket prylar som finns undanstoppat i våra förråd och andra skrymslen. Blocket och Tradera kommer att domineras av gamla studsmattor, cyklar, kick-boards och fotbollsskor. Enligt en undersökning har svensken i genomsnitt saker värda 30 344 kr som de inte använder regelbundet. Se till att gör något bra av möjligheten och få ett extra tillskott i kassan inför sommaren.

Själv tänker jag rannsaka mig själv och min familjs nyttjandegrad av olika prylar. Det som inte har använts sedan 1,5 år tillbaka kommer jag lägga ut till försäljning. Samma sekund som annonserna ligger ute vet jag att det finns en risk att jag kommer stöta på den nitiska prutaren, den jag föraktar mer än mycket annat. Han/hon som gör allt för att få sitt pris igenom, liksom ger sig inte.

Självklart är priset viktigt men att tro att just du ska få köpa min cykel för 1/3 av marknadspriset är inte rimligt. När jag prutar är det främst för jag vill njuta av känslan av att jag gjort en bra affär. Säkert samma känsla som den nitiske prutaren också vill uppleva. Jag hoppas dock att jag har självinsikt nog att inte hamna bland mina fiender när jag försöker få ner priset på diverse varor. Jag tror att en viktig hörnsten för en lyckad affär är att båda parter ska känna att man gör en bra deal. Det är här jag tror sprickan uppstår. De som bara fokuserar på att få ner priset maximalt blir den nitiske prutaren och den som exempelvis går halva vägen i en prisdiskussion har mer att vinna i slutänden och gör ofta en bättre affär.

Jag har ett tips till alla de säljare som springer på den nitiska prutaren men samtidigt vill känna att man går därifrån med ett leende på läpparna och är nöjd med affären. Tipset baseras på en teori som kallas för ankar effekten och innebär att öppningspriset för en produkt kommer sätta nivån för efterföljande förhandling. Priser lägre än öppningspriset kommer verka rimliga och billiga, även om priset är högre än vad varan egentligen är värd. Det här kan du som säljare nyttja för att få ut maximalt av din vara vid en försäljning och stävja den nitiske prutaren.

Det kommer alltid finnas olika typer av prutare och vi behöver nog bara lära oss att hantera dem på vårt eget sätt. Träffar jag den nitiske prutaren ska jag ta fram min hemliga trollerilåda och se om jag kan skapa lite magi så vi båda, i slutänden, är nöjda med affären. Det kanske ligger något i det gamla ordspråket, ”kunden har alltid rätt” och framförallt en nöjd kund är i slutänden viktigast.

Lycka till i prutarträsket!