Fällorna när du köper begagnad bil av bilhandlare

Sharon Lavie
Sharon Lavie
9 minuters läsning
Fällorna när du köper begagnad bil av bilhandlare

Nästan 600 000 begagnade bilar köptes från bilhandlare 2020, det är en ökning med 6% i jämförelse med året innan – mitt i en pandemi. Samtidigt som nybilsköpen minskade drastiskt med 18%.

Trots att siffrorna ser ljusare ut även för nybilshandeln sedan årsskiftet, delvis på grund av att nya regler i bonus-malussystemet infördes i april, omsätter begagnatmarknaden fler bilar. Ett bilköp kräver en del förarbete och det finns flera aspekter som kan vara mer eller mindre viktiga för dig som köpare.  Tyvärr så är köp av begagnade bilar det största problemområdet för konsumenter visar återkommande undersökningar som Konsumentverket gjort. Funderar du på att köpa en begagnad bil av en bilhandlare finns det flera saker att ha koll på inför ditt köp.

Välja bil

Den ekonomiska aspekten är i många fall viktig vid val av bil. Förutom bilpriset ska bilen underhållas, besiktas, skattas och försäkras. Ta hjälp av frågorna nedan för att skaffa dig rätt beslutsunderlag:  

  • Vad kommer bilen kosta initialt? 
  • Hur ofta behöver just den här modellen repareras och vad kostar det? 
  • Hur mycket förbrukar bilen i drivmedel?
  • Hur mycket sjunker bilens värde med tiden?
  • Hur mycket är fordonskatten och eventuell bonus eller malus?
  • Vad kostar försäkring av denna modell?

På webbplatsen Bilsvar.se som drivs av Konsumentverket kan du inta bara söka efter bilmodellen som passar din plånbok utan också jämföra mer än 50 000 bilmodeller avseende ekonomi, miljö, säkerhet och teknik.

Du är skyddad av konsumentköplagen

Du är alltid skyddad av konsumentköplagen när du köper en bil av en bilhandlare så länge köpet görs för privat bruk (och inte för ditt företag). Konsumentköplagen har en rad bestämmelser som skyddar dig som konsument och är tvingande, det betyder att bilhandlaren inte kan avtala bort den eller ge dig sämre villkor än vad lagen säger. Skulle avtalet ge dig sämre rättigheter än vad konsumentköplagen säger är de delarna av avtalet ogiltiga. Konsumentköplagen gäller både när du köper en ny bil och begagnad bil oavsett hur mycket eller lite den kostar. Exempelvis har du alltid rätt att reklamera ett fel i tre år om det går att visa att felet fanns där vid köpet och du inte blev informerad om det.  Du kan inte reklamera för fel som beror på normalt slitage eller som du orsakat själv genom exempelvis handhavandefel eller olycksfall.

Garantier

Det finns ingen lag som tvingar ett företag att lämna en garanti på en bil, men köper du en nyproducerad bil ingår det ofta olika garantier för bilen som gäller under en viss tid- ofta 3, 5 eller 7 år det kan variera. Under tiden garantin gäller har säljaren ansvar för bilens funktion eller en viss egenskap i bilen. Skulle det uppstå ett fel på bilen under garantitiden är det säljaren som har bevisbördan och ska bevisa att felet inte omfattas av garantin, det ansvaret ligger inte på dig som konsument.

Köper du en begagnad bil kan det finnas kvar garantier som följer bilen. Det beror på hur gammal bilen är och hur långt garantin sträcker sig. Det är något som du bör kolla upp. I Konsumentköplagen står att säljaren har bevisbördan för fel som uppstår inom sex månader, därför är en garanti som endast gäller i sex månader i princip värdelös. Den ger dig inget bättre skydd än lagen.

En annan viktig aspekt med just garantier är att säljaren kan sätta upp regler för att en garanti ska gälla. Köper du exempelvis en bil som fortfarande har nybilsgaranti kan säljaren kräva att du lämnar in bilen på service med vissa intervall och att du servar bilen på en verkstad som lever upp till kraven på fackmässighet för att garantin ska gälla.

Något många glömmer bort att är att du alltid har tre års reklamationsrätt på bilen oavsett vilka garantier du har och när de upphör. Ett reklamationsfel ska åtgärdas utan kostnad för dig. Första halvåret är det säljaren som ska visa att felet inte fanns där vid avlämnandet och återstående två och ett halvt år måste istället du som köpare vid en reklamation försöka visa att felet på bilen fanns redan när du köpte den. En säljare kan aldrig neka dig att reklamera, men skulle felet visa sig inte vara ett reklamationsfel har de rätt att ta ut en kostnad för undersökningen ifall de har informerat dig om denna kostnad på förhand. Givetvis har de också rätt att ta betalt om du väljer att åtgärda felet om det inte är ett reklamationsfel.

Varudeklaration för begagnad bil

Ett bra sätt att få en tydlig bild om skicket på en begagnad bil är att be om en varudeklaration. Här kan du till exempel få upplysningar om skador på karossen, däckens mönsterdjup, om serviceboken är ifylld eller när bilens kamrem har bytts. Väljer du att köpa en begagnad bil från en bilhandlare ska du alltid be om att du och bilhandlaren ska skriva under ett exemplar av varudeklarationen. Skulle det uppstå ett problem senare blir det lättare att visa vilka fel du kände till och vilka bilhandlaren inte informerat om.

Skriva avtal

Leveransdatum, garantier och vilka tillbehör som ska ingå i köpet är viktiga att få med i köpeavtalet. Lovar säljaren dig något muntligt se till att de bekräftas skriftligt, får du inte med det i köpekontraktet så är det i vart fall bra att få med det i e-post eller i sms. Allt information som lämnats till dig direkt men även i marknadsföring eller på ställen som bilens framruta är bilhandlaren bunden av, om ni inte kommit överens om något annat i avtalet. Det svåra brukar vara att bevisa det och därför rekommenderar jag att dokumentera allt.

Inbytesbil

Många bilhandlare gör det möjligt för dig som köpare att lämna in en inbytesbil som en del av betalningen. Juridiskt blir det ett eget avtal mellan dig som säljare och bilhandlaren som köpare. Du har då ett ansvar för att inbytesbilen är i det skick som ni har kommit överens om och att den inte har några fel som du känner till och inte har berättat för säljaren. Eftersom det är du som är säljare är det köplagen, inte konsumentköplagen, som reglerar avtalet mellan er.

I branschöverenskommelsen mellan Konsumentverket och Motorbranschens Riksförbund ”Leveransvillkor personbilar ” finns ett antal riktlinjer som gäller när du köper en bil av en bilfirma. Överenskommelsen innehåller bland annat regler för inbytesbil men också förtydliganden om vad som gäller exempelvis leveransvillkor, reklamationer och påföljder vid fel. 

Låna pengar till bilköp

Ibland behöver man låna pengar för att köpa en bil. Väljer du att ta ett billån kan du låna upp till 80 procent av bilens pris, resterande 20 procent behöver du gå in med själv. Ett billån har ofta en lägre ränta än ett vanligt privatlån eller blancolån då lånet kopplas ihop med bilen, som blir en säkerhet. Skulle du inte betala lånet enligt lånets villkor kan långivaren ha rätt att ta bilen.  

Här kan du jämföra billån >>

Ångra bilköpet

Som konsument har du rätt att avbeställa en bil innan den har levererats till dig. Bilhandlaren kan inte tvinga dig att genomföra köpet och betala för bilen men de har rätt att kräva ersättning för de kostnader de haft i samband med beställningen. 

Har bilen levererats till dig har du ingen rätt att ångra köpet, med ett undantag - Om hela affären gjorts upp på distans och avtalet har ingåtts genom ett organiserat system för att sälja bilar. 

  • Distans krav - Att affären har gjorts upp på distans innebär att du och bilhandlaren aldrig har träffats utan all korrespondens har gjorts exempelvis via mail, telefon eller via formulär på nätet. Om du under något tillfälle träffar bilhandlaren för att till exempel diskutera villkoren för köpet räknas det inte som att du har ingått avtalet på distans.
     
  • Organiserat system - Har bilhandlaren vidtagit olika åtgärder för att de ska kunna sälja bilar på distans? Det kan handla om ett beställningssystem på nätet men också om bilhandlaren uppmanar sina blivande kunder att kontakta dem via mejl eller telefon för att köpa bilar. Skulle bilhandlaren någon enstaka gång ingå ett avtal via mejl eller telefon är det inte säkert att det ses som ett organiserat system.

Om båda förutsättningarna skulle vara uppfyllda gäller distansavtalslagen, vilket ger dig ångerrätt inom 14 dagar från leverans. Ifall företaget inte har gett information om denna rättighet kan ångerrätten gälla i upp till ett år. Märk att detta oftast gäller begagnade bilar och bara i vissa fall nya bilar, eftersom nya bilar som beställs från fabrik ofta är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller har en tydlig personlig prägel och därmed undantagna från ångerrätten enligt lag.

Väljer du att ångra ditt köp enligt distansavtalslagen ta kontakt med företaget skriftligen, till exempel via mejl eller sms, så att du kan bevisa när du tog kontakt. Det har stor betydelse för din ångerrätt. Du har ingen skyldighet att betala för bilen om du utnyttjar din ångerrätt. Bilhandlaren kan i vissa fall ha rätt till ett värdeminskningsavdrag om du använder bilen på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den. Exempelvis kan du inte köra bilen långa sträckor eller använda den som transportmedel under två veckor. För att ha rätt till ersättning måste företaget ha informerat dig om förutsättningarna för värdeminskningsavdraget och om ångerrätten. Du får även stå kostnaderna att returnera bilen. 

Om du hamnar i tvist med en bilhandlare

Skulle du hamna i en tvist med en bilhandlare är det viktigt att du tar kontakt med dem direkt och skriftligt. Kommer du inte överens med bilhandlaren kan du kontakta din kommunala konsumentvägledare om det finns i din kommun eller Hallå Konsument för vägledning. Du kan också kostnadsfritt vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. ARN ger en rekommendation till hur tvisten ska lösas och de flesta företag väljer att följa ARN:s rekommendationer. Har du köpt din bil av en bilhandlare som är medlem i Motorbranschens Riksförbund, MRF, har de förbundit sig att alltid följa ARN:s rekommendationer.

Bilförsäkringstips (0:46 min)
 


Läs även:
Bonus-malus – Så fungerar den nya bilskatten

Att tänka på vid försäkring av din elbil

Vilka försäkringar behöver du? Vad är viktigt att tänka på?

Läst klart? Dags att jämföra bilförsäkring!

Jämför bilförsäkringar och hitta en bra försäkring för din bil.

ABC123

Sharon Lavie

Om skribenten

Sharon Lavie, Sparekonom Lendo

Sharon Lavie är sparekonom på Lendo och har jobbat med privatekonomi och konsumenträtt i 19 år. Med lång erfarenhet av arbete på Konsumentverket och dessförinnan som både budget-och skuldrådgivare och konsumentvägledare är hennes ambition att kunna hjälpa dig fatta kloka beslut kring din ekonomi och stärka dina konsumentkunskaper.

Spartips för dig och din plånbok

Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!

Skriv din e-postadress här

Läs vidare

Nästa artikel

Hemförsäkring - vilken självrisk har du?

3 minuters läsning

Vilken självrisk är optimal? En prisslagning gjord av Henrik Senestad, Försäkringsekonom på Gofido, visar att över hälften av Gofidos kunder väljer en självrisk som är större än 1 500 kronor. Henrik tipsar oss om att vi ska välj...

Föregående artikel
Kan man göra om blancolån till bolån?
2 minuters läsning