ID-kapningar ökar. Var uppmärksam!

christina_sahlberg
Christina Sahlberg
Privatekonomi /
2 minuters läsning
ID-kapningar ökar. Var uppmärksam!

Har du också fått utskick som ser ut att komma från till exempel Postnord eller UPS där du uppmanas att ladda ner en app? Både Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och polisen varnar: Ladda inte ned appen.

“Vad du egentligen tankar ned är en skadlig kod som läser av och stjäl information, som inloggningsuppgifter och lösenord”, säger Jan Olsson, kriminalkommissarie vid polisens sektion nationellt it-brottscentrum på Nationella operativa avdelningen.

7 punkter att vara uppmärksam på:

Under 2020 anmäldes 218 000 bedrägeri­brott, där identitets­bedrägerier var en av de största brottstyperna enligt BRÅ. Här kommer några händelser du bör vara uppmärksam på för att upptäcka en eventuell ID-kapning (Källa: UC).

1. Du får brev eller meddelande om att en kreditupplysning är tagen på dig som du inte känner igen.

2. Du får telefonsamtal, sms, e-post eller brev om varor eller tjänster som du inte har beställt.

3. Du får fakturor eller inkassokrav för varor eller tjänster du inte har beställt.

4. Du ser uttag och transaktioner som du inte känner igen på ditt kontoutdrag.

5. Du får ansökningsblanketter om lån eller krediter som du inte har ansökt om.

6. Du får avslag på lån och krediter som du försöker ta.

7. Du får ingen post eller får meddelande om en adressändring som du inte har beställt.

Du kan minska risken att drabbas av Id-kapning genom att:

  • Gå in på skatteverkets hemsida och “spärra obehörig adressändring”.
     
  • Lämna aldrig ut ditt personnummer, kort- eller kontonummer i onödan.
     
  • Ge aldrig ut inloggningsuppgifter via mejl, sms eller telefon.
     
  • Har du tappat en ID-handling anmäl det till polisen och hos utfärdaren.
     
  • Skaffa en låsbar brevlåda eller postfack.
     
  • Kasta inte din post/papper som innehåller personliga uppgifter i pappersinsamlingen.
     
  • Kontrollera webbplatser du är inne på. Stavfel, låga priser och avsaknad information om hur du reklamerar en vara är tecken på att webbsidan är falsk.


I många hemförsäkringar ingår det ett ID-skydd

Ett ID-skydd ingår i allt fler hemförsäkringar och innebär främst att försäkringsbolaget står för rådgivning (tex om hur du kan förebygga obehöriga handlingar), assistans (med att tex avvisa betalningskrav eller radera betalningsanmärkningar) och rättsskydd (dvs få hjälp med kostnader för ett ombud om det blir en tvist om ett betalningskrav). ID-skyddet i hemförsäkringen ersätter i princip inga kostnader eller ekonomiska förluster efter en ID-stöld. Villkoren hos försäkringsbolagen för ID-skydd skiljer sig åt, så undersök vilket skydd du har i din hemförsäkring.

 

Christina Sahlberg, author

Om skribenten

Christina Sahlberg, Sparekonom på Compricer

Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.

År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och två år senare debuterade hon som författare med boken “Fixa din privatekonomi” på Bokförlaget Polaris. 2021 gav hon ut böckerna “Egen ekonomi” och "Ekonomikalendern" på samma förlag.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi - till din brevlåda - varje vecka.

Vi har mottagit din anmälan till vårt nyhetsbrev. Du kan såklart avanmälan dig när du vill.

De senaste artiklarna

Visa alla artiklar

Relaterade artiklar


Läs vidare


Nästa artikel

Renoveringslån - 5 tips för dig som ska renovera

4 minuters läsning

Börjar ditt hem bli i behov av en renovering eller är det dags att bygga den efterlängtade uteplatsen? En renovering är ofta ett effektivt sätt för att öka värdet på din bostad vilket även kan löna sig inför en stundande försä...

Föregående artikel
Adress

Postadress:
Compricer AB
Luntmakargatan 18
111 37 Stockholm

Organisationsnummer:
556655-5727
Kundtjänst

Försäkring, El och Privatlån
Telefonnummer: 08 - 5000 2000
E-post: info@compricer.se

Öppettider:
09.00 - 18.00 (vardagar)

Bolån
Telefonnummer: 0771 - 190 190
E-post: bolanservice@compricer.se

Öppettider:
09.00 - 17.00 (mån-tors)
09.00 - 16.00 (fredagar)
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Vi hjälper varje dag tusentals konsumenter att spara pengar genom att jämföra och byta leverantör inom exempelvis försäkringar, el och lån. Tjänsten är helt kostnadsfri för dig och vi hjälper även till via telefon om du önskar. Vi är registrerade som försäkringsdistributör hos Bolagsverket och står under Finansinspektionens tillsyn. Du kan känna dig trygg med att använda våra tjänster.
Compricer har blivit utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)
Utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)