Polisen varnar för bedrägeri via nätet

Christina Sahlberg
Christina Sahlberg
2 minuters läsning
Polisen varnar för bedrägeri via nätet

I programmet brottscentralen tipsar bedrägeripolisen om hur du ska bete dig för att undgå att bli bedragen när du handlar på nätet:

 

  1. Lämna aldrig ut kortuppgifter, kontouppgifter eller information från din bankdosa till någon som mejlar eller ringer dig om det inte är du som har intitierat kontakten med företaget. Inte ens om det är polisen. 
     
  2. Använd säkra betalvägar. Betala aldrig direkt till en privatpersons bankkonto. Handlar du på tradera eller blocket tex så ska du använda de säkra etablerade betalvägar som rekommenderas. Säkerhetsföretaget skickar uppgifter till säljaren att pengarna har kommit in och skickar sedan pengarna när varan kommit fram.
     
  3. Använd tjänster som e-kort eller använd ett separat kort knutet till ett konto dit du för över pengar för varje transaktion vid betalning med kort.
     
  4. Känner du inte till företaget du handlar ifrån på nätet – betala endast via faktura om möjligt. Då är du säker på att få din beställning innan du betalar.
     
  5. Använd sunt bondförnuft. Är ett erbjudande för bra för att vara sant så är det det.


På polisens sida om nätbedrägerier finns följande tips:

  • Samtal från utlandet: Svara inte om du får ett samtal från utlandet som du inte väntar på. Ring inte heller upp ett okänt utländskt nummer som ringt dig.
     
  • Bluffakturor via mejl: Var uppmärksam på mejl, tex från någon som påstår sig vara från skatteverket, som ber dig klicka på en länk och ange dina personliga koder för att gå vidare. Inga seriösa företag skickar ett sådant e-postmeddelande.
     
  • Samtal från Microsoft-supporten: Du blir uppringd av en person som utger sig för att vara en representant från Microsoft eller Windows supportavdelning. Personen påstår att din dator är utsatt för virus. Lägg på luren – bedragarna vill få åtkomst till data som finns sparade på din dator och/eller ladda ner skadlig kod till din dator.
     
  • Meddelande från din bank: Du får ett mejl från din bank där det står att det har uppstått ett problem med ditt konto och att du ska skicka in dina kontouppgifter. Klicka inte på några länkar här och lämna aldrig ut dina utgifter via mejl. Banker och andra kreditinstitut begär aldrig in dina uppgifter via mejl.

 

Har du blivit utsatt?

  • Spärra aktuellt kort hos din bank så fort du upptäcker bedrägeriet.
     
  • Anmäl bedrägerier till polisen via internet, ring 114 14 eller uppsök en polisstation.
     
  • Kontakta ditt försäkringsbolag för att kontrollera om din försäkring täcker bedrägeriet.
Christina Sahlberg

Om skribenten

Christina Sahlberg, Sparekonom Compricer

Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.

År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och två år senare debuterade hon som författare med boken “Fixa din privatekonomi” på Bokförlaget Polaris. 2021 gav hon ut böckerna “Egen ekonomi” och "Ekonomikalendern" på samma förlag. År 2022 blev hon nominerad till Årets Sparprofil.

Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi. Varje vecka direkt till din e-post!

Vi har mottagit din anmälan till vårt nyhetsbrev. Du kan såklart avanmälan dig när du vill.

De senaste artiklarna

Visa alla artiklar

Relaterade artiklar


Läs vidare


Nästa artikel

Ska din bil på verkstad? Jämför priserna.

1 minuts läsning

Det finns stora skillnader på hur mycket en bilmekaniker tar för en timmes arbete. Undersökning från verkstadsportalen autobutler.se visar att timpriset på verkstäder kan variera från så mycket som 1 300 kronor på några av de dyraste m&a...

Föregående artikel
Adress

Postadress:
Compricer AB
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

Organisationsnummer:
556655-5727
Kundtjänst

Få personlig rådgivning av våra handläggare, helt kostnadsfritt!

Telefonnummer: 08 - 5000 2000
E-post: info@compricer.se

Öppettider: 08:00 - 18:00 (vardagar)
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Vi hjälper varje dag tusentals konsumenter att spara pengar genom att jämföra och byta leverantör inom exempelvis försäkringar, el och lån. Tjänsten är helt kostnadsfri för dig och vi hjälper även till via telefon om du önskar. Vi är registrerade som försäkringsdistributör hos Bolagsverket och står under Finansinspektionens tillsyn. Du kan känna dig trygg med att använda våra tjänster.
Compricer har blivit utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)
Utsedd till en av Sveriges 100 bästa sajter för åttonde gången (IDG)