Polisen varnar för bedrägeri via nätet

christina_sahlberg
Christina Sahlberg
Privatekonomi /
2 minuters läsning
Polisen varnar för bedrägeri via nätet

I programmet brottscentralen tipsar bedrägeripolisen om hur du ska bete dig för att undgå att bli bedragen när du handlar på nätet:

 

  1. Lämna aldrig ut kortuppgifter, kontouppgifter eller information från din bankdosa till någon som mejlar eller ringer dig om det inte är du som har intitierat kontakten med företaget. Inte ens om det är polisen. 
     
  2. Använd säkra betalvägar. Betala aldrig direkt till en privatpersons bankkonto. Handlar du på tradera eller blocket tex så ska du använda de säkra etablerade betalvägar som rekommenderas. Säkerhetsföretaget skickar uppgifter till säljaren att pengarna har kommit in och skickar sedan pengarna när varan kommit fram.
     
  3. Använd tjänster som e-kort eller använd ett separat kort knutet till ett konto dit du för över pengar för varje transaktion vid betalning med kort.
     
  4. Känner du inte till företaget du handlar ifrån på nätet – betala endast via faktura om möjligt. Då är du säker på att få din beställning innan du betalar.
     
  5. Använd sunt bondförnuft. Är ett erbjudande för bra för att vara sant så är det det.


På polisens sida om nätbedrägerier finns följande tips:

  • Samtal från utlandet: Svara inte om du får ett samtal från utlandet som du inte väntar på. Ring inte heller upp ett okänt utländskt nummer som ringt dig.
     
  • Bluffakturor via mejl: Var uppmärksam på mejl, tex från någon som påstår sig vara från skatteverket, som ber dig klicka på en länk och ange dina personliga koder för att gå vidare. Inga seriösa företag skickar ett sådant e-postmeddelande.
     
  • Samtal från Microsoft-supporten: Du blir uppringd av en person som utger sig för att vara en representant från Microsoft eller Windows supportavdelning. Personen påstår att din dator är utsatt för virus. Lägg på luren – bedragarna vill få åtkomst till data som finns sparade på din dator och/eller ladda ner skadlig kod till din dator.
     
  • Meddelande från din bank: Du får ett mejl från din bank där det står att det har uppstått ett problem med ditt konto och att du ska skicka in dina kontouppgifter. Klicka inte på några länkar här och lämna aldrig ut dina utgifter via mejl. Banker och andra kreditinstitut begär aldrig in dina uppgifter via mejl.

 

Har du blivit utsatt?

  • Spärra aktuellt kort hos din bank så fort du upptäcker bedrägeriet.
     
  • Anmäl bedrägerier till polisen via internet, ring 114 14 eller uppsök en polisstation.
     
  • Kontakta ditt försäkringsbolag för att kontrollera om din försäkring täcker bedrägeriet.
Christina Sahlberg, author

Om skribenten

Christina Sahlberg, Sparekonom på Compricer

Christina Sahlberg är sparekonom på Compricer och expert inom privatekonomi. Hon har en masterexamen i ekonomi från Stockholms universitet och en bachelorexamen i psykologi från Swinburne University. Christina förekommer ofta som expert i media där hon svarar på olika privatekonomiska frågor.

År 2018 blev hon utnämnd till Årets Bankprofil och två år senare debuterade hon som författare med boken "Fixa din privatekonomi: smarta lifehacks för mer pengar och ett rikare liv" på Roos & Tegnérs bokförlag.


Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du tips och råd samt information om aktuella ämnen runt din privatekonomi - till din brevlåda - varje vecka.

Vi har mottagit din anmälan till vårt nyhetsbrev. Du kan såklart avanmälan dig när du vill.

De senaste artiklarna


Relaterade artiklar


Läs vidare


Nästa artikel

Varning för läkare via app på resa – om du vill ha ersättning

1 minuts läsning

Konsumenternas skriver att de flesta försäkringsbolag kräver att du ska besöka en läkare på plats på resmålet om du blir sjuk eller skadad. Annars är risken stor att du inte får ersättning för dina vårdkostnader eller fö...

Föregående artikel